nieuws

Eenaprilgrap laat Dura Vermeer weer borrelen

bouwbreed

Een Smart gespoten in de huisstijl van Dura Vermeer, een brutovergoeding van 1000 euro én een dinerbon. Dura Vermeer ziet het aantal moeilijk vervulbare, technische functies zo hoog oplopen de komende jaren, dat het zich genoodzaakt ziet tot ludieke maatregelen: een beloning voor wie een nieuwe collega voordraagt. “Hierdoor gaat het weer borrelen in het bedrijf.”

Als eenaprilgrap was hij bijzonder geslaagd. Alfred Boot, directeur personeel en organisatie, lacht nog na bij de herinnering. “We hadden in het personeelsblad gezet dat vanaf 1 april alle leaseauto’s tot een bepaalde categorie vervangen zouden worden door een Smart. Mensen trapten er massaal in. ‘Ja hoor, de gewone man wordt weer gepakt, en de hoge heren zelf met hun dure auto’s zitten goed’, waren de reacties.
Collega’s informeerden bezorgd of de motor van een Smart wel sterk genoeg was om de caravan te trekken, grinnikt Boot. “Echtgenotes die het personeelsblad van hun man lazen, vroegen meteen “in welke autogroep zit jij?” Dat jaar kwam ook net de vierpersoons Smart op de markt, en we hadden in het bericht gemeld dat dit echt een prima gezinsauto was. Ook hadden we er een gemanipuleerd beeld bij gezet van een Smart in onze bedrijfskleuren.”
Inmiddels bestaat de Dura Vermeer-Smart écht, en is hij ingezet als middel om medewerkers die nieuwe collega’s voor het bedrijf weten te werven, te belonen. Is het zo slecht gesteld met het personeelsbestand dat de ouderwetse vacature niet meer afdoende is? “Momenteel hebben we 96 vacatures uitstaan, waarvan 80 procent als ‘moeilijk te vervullen’ geldt. Denk hierbij aan functies als projectleider, werkvoorbereider en bouwplaatsmanager, de puur technische functies dus. De komende jaren gaan ook nog eens de babyboomers massaal met pensioen, waardoor het tekort nog groter wordt. Tegelijkertijd ziet onze orderportefeuille voor komend jaar er bijzonder goed uit. We hebben deze mensen dus heel hard nodig. Normaal gesproken schakelen we voor deze functies een wervings- en selectiebureau in, die 22 procent van het jaarsalaris vraagt. Met het inzetten van een Smart bij onze wervingsacties slaan we twee vliegen in één klap: we zijn goedkoper uit dan met een wervings- en selectiebureau én ik ben ervan overtuigd dat we zo beter personeel binnen krijgen. Mensen die door onze eigen collega’s zijn voorgedragen en écht gemotiveerd zijn.”

Actie

Bovendien hoorde Boot uit alle bedrijven van Dura Vermeer dat er ‘behoefte was aan actie’. “Je moet inventief zijn om in deze tijden je organisatie te kunnen bemensen.” Boot is niet bang dat de medewerkers omwille van de beloning Jan en alleman voordragen. “Daarom is de brutovergoeding ook niet zo hoog, daar houdt iemand uiteindelijk zo’n 600 euro aan over. Het bedrag moet niet gênant worden. Zowel de huidige als de nieuwe medewerker krijgt bovendien een dinercheque. Het idee daarachter is dat zij daar samen een keer lekker van gaan eten.”
Boot verwacht komend jaar 45 nieuwe medewerkers te mogen verwelkomen door deze actie. Zodra er 15 nieuwe collega’s zijn, wordt een Smart verloot onder de ‘recruiters’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels