nieuws

Dura vindt in Wiebe nieuwe partner

bouwbreed

Dura Vermeer wisselt stuivertje in het partnerschap met zijn spoorbouwers. De Zoetermeerse aannemer omarmt voortaan specialist Wiebe en neemt afscheid van de eveneens Duitse onderneming Heitkamp.”Onze slagvaardigheid neemt door de samenwerking met Wiebe verder toe”, verzekert directeur Gijsbert van der Laan van Dura Vermeer Railinfra. “Heijmans heeft onze langjarige partner Heitkamp vorig jaar overgenomen. In overleg hebben we gezamenlijk vastgesteld dat het verstandig is – ieder voor zich – zelfstandig op de Nederlandse markt actief te zijn.”

De lopende projecten werkt Dura Vermeer volgens plan nog af met Heitkamp. Daartoe behoren de volgend jaar af te ronden verbeteringswerken op de stations van Eindhoven en Hilversum. Vanaf de jaarwisseling trekt Dura Vermeer bij nieuwe projecten uitsluitend op met Wiebe.
De in Herne (in het Ruhrgebied) gevestigde aannemer Heitkamp kwam vorig jaar in de problemen door moeilijkheden bij zijn mijnbouwtak. In een poging te redden wat te redden viel, werd het railbedrijf afgestoten naar Heijmans.

Geschiedenis

Wiebe stamt uit de nabij Bremen gelegen Noord-Duitse plaats Achim. Het bedrijf heeft ruim anderhalve eeuw geschiedenis achter zich. Met ruim duizend medewerkers boekt de onderneming een omzet van ruim 200 miljoen euro. Op de prestatielijst staan onder andere de aanleg van trajecten op hogesnelheidslijnen (Keulen-Frankfurt en Hannover-Berlijn), de Oostzeesnelweg A20 en spoorstation Spandau. Tot het machinepark behoren zeven locomotieven en twintig grote spoorbouwmachines.
“Wiebe levert niet alleen groot materieel maar wil ook risicodragend zijn. Dat geeft ons nieuwe mogelijkheden”, zegt directeur Van der Laan. “In eerste instantie concentreren we ons op werken in Nederland. In eigen land hebben we voldoende mogelijkheden.”
Met de nieuwe partnerschap nemen de kansen toe dat Dura Vermeer ook buitenlandse opdrachten accepteert. Wiebe is actief in Centraal- en Oost-Europa.
“Nederland is ons werkgebied. Maar ik geef toe dat de druk toeneemt om wat in het buitenland te gaan doen. Zo wil het Britse bedrijf Balfour Beatty, dat ook een vestiging voor bovenleidingen in Duitsland heeft, graag dan we met hen meewerken in Duitsland en verder naar het Oosten. Ook Wiebe toont belangstelling.”
De infradivisie van Dura Vermeer is afgelopen jaar hard gegroeid. De bedrijven Infra, Techrail (bovenleidingen), Assetrail (onderhoud) en Saferail (veiligheid) halen 50 miljoen euro uit de markt. De onderneming ging een binding aan met ingenieursbureau Movares, via de joint venture Saferail. Samen met installateur Imtech en de ingenieurs van Arcadis verwierf Dura Vermeer het beheer en onderhoud van de Betuwelijn.

Reageer op dit artikel