nieuws

Duitse gemeenten ontpoppen zich als pioniers op pps-gebied

bouwbreed

Gemeenten nemen in Duitsland het voortouw op het gebied van de publiek-private samenwerking. Grote infraprojecten komen daarentegen slecht van de grond.

“De gemeenten hebben zich afgelopen jaren ontpopt als pioniers”, zegt Herbert Bodner, behalve bestuursvoorzitter van Bilfinger Berger ook voorzitter van brancheorganisatie Deutse Baugewerbe. “Voor de Duitse bouw is 2006 het succesvolste pps-jaar van deze eeuw”.
Afgelopen jaar zijn in Duitsland 16 pps-projecten opgepakt. Het gezamenlijke volume aan investeringen bedraagt 540 miljoen euro. De impuls heeft een bouwgolf ter waarde van ruim een miljard euro veroorzaakt. De pps-contracten leverden de overheden een besparing op van 16 procent, toch mooi 85 miljoen euro. Bodner: “De projectvorm pps loont zich voor alle partijen. Voor de particuliere partner door de overname van overheidstaken rondom het nieuwe of gesaneerde bouwwerk. De publieke opdrachtgevers zijn goedkoper uit ten opzichte van de conventionele werkwijze”.
In 2006 ligt het zwaartepunt bij de Duitse pps-projecten bij de nieuwbouw en sanering van scholen. Gaandeweg melden ook de deelstaten zich. In de Zuid-Duitse steden München en Offenburg maar ook Burg in de oostelijke deelstaat Saksen-Anhalt worden justitiële inrichtingen gebouwd.
Sinds de eeuwwisseling zijn in Duitsland 43 pps-contracten tot stand gekomen. De 1,4 miljard euro aan investeringen heeft geleid tot een projectvolume van ruim 3 miljard euro. Over de naaste toekomst in Bodner optimistisch. Nog 137 projecten met een gezamenlijk volume van 5,6 miljard euro zit in de pijplijn. “Ondanks alle scepsis heeft zich in de utiliteitsbouw definitief een markt voor pps-projecten bewezen”.
Bodner verwacht dat het initiatief om de pps-wet te vereenvoudigen de publiek-private samenwerking extra wind in de rug zal geven. Belangrijk is het bijzondere infravermogen en het infrafonds in de investeringswet te verankeren. Bovendien moet een voorziening getroffen worden om bij pps de nadelen van de omzetbelasting teniet te doen. Als ook nog eens de starre financieringswet voor doorgaande wegen flexibeler wordt, voorspelt Bodner extra impulsen in de we genbouw.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels