nieuws

Dochter TNO ontwikkelt nieuwe brandscenario’s voor verkeerstunnels

bouwbreed Premium

TNO gaat samen met Franse en Noorse zusterorganisaties nieuwe beoordelingsprocedures ontwikkelen voor leveranciers van tunnelbekleding.

“We moeten realistischer naar tunnelbranden kijken”, vindt technisch directeur Kees Both van Efectis, het voormalige centrum voor brandveiligheid van TNO. Tegenwoordig opereert Efectis op als dochter van het kennisinstituut. “Deskundigen moeten zich afvragen hoe lang een bepaalde brand in een tunnel kan duren en hoe snel de hittebron weer afkoelt. Daarnaast zijn de verhittingssnelheden van belang. Een situatie waarbij een aantal auto’s in brand vliegt, zal een langzaam ontwikkelde brand veroorzaken, maar hoeft niet minder gevaarlijk te zijn dan een tankwagen die in een tunnel ontploft. In het laatste geval zal de brandvoortplanting sneller gaan en de hittevorming intensiever zijn. We moeten voor de leveranciers van brandwerende producten inzichtelijk maken welk type verkeer door welke tunnels rijden en welke bekledingen daarvoor geschikt zijn”

Materiaal

De thermische prestaties van brandwerende spuitmortels of beplating voor tunnels of de petrochemische industrie staan vaak in de schijnwerpers. Mooie cijfers doen het – terecht – goed in de markt. Een handjevol spuitmortels en beplating in Nederland voldoet aan de eisen van de RWS-curve, waarbij het materiaal gedurende vier uur wordt blootgesteld aan een hittebron van maximaal 1350 graden.
Er is echter méér voor nodig om een kwalitatief hoogwaardige tunnelbekleding te ontwikkelen, stelt Both vast. “Het is zeker geen sinecure om een product te ontwikkelen dat gedurende vier uur bestand is tegen een hittebron van 1350 graden”, erkent hij. “Een dergelijke prestatie is zeer belangrijk voor de brandveiligheid. Echter, een brandwerende tunnelbekleding is een compleet systeem. Zo moet de mortel goed hechten aan de achterconstructie en glad zijn af te werken zonder dat hij gaat klonteren tijdens het aanbrengen. En bovendien moet het materiaal gemakkelijk te reinigen zijn. Verder mag in een tunnel geen sprake zijn van storingen in het spraakverkeer van gsm’s, dus het materiaal moet geluid goed kunnen geleiden.”

Geheel

Volgens Both is dus de gehele applicatie van groot belang. “De normen worden steeds zwaarder en strenger. Een heleboel partijen sneuvelen al op de thermische eisen, maar gelukkig is er ook een handvol producten die wel voldoen aan de vier-uurs test van de RWS-curve. Daarmee heb je het felbegeerde ‘roze papiertje’ gehaald, maar dat wil nog niet zeggen dat het product in elke verkeerstunnel kan worden toegepast”, onderstreept hij nogmaals.

Reageer op dit artikel