nieuws

Tienkantige holle funderingspaal haalbaar bij hoge grondstofprijs

bouwbreed

H.J. Grimbergen BV uit Alphen aan den Rijn heeft een tienkantige holle funderingspaal ontwikkeld met bijpassende productietechniek. “Besparing op grondstoffen, lagere kostprijs af fabriek en lagere transportkosten zijn voordelen die het product een sterke marktpositie zouden moeten geven”, zegt Freek Grimbergen.

Grimbergen ontwerpt, bouwt en verkoopt productie-inrichtingen voor betonproducten. De tienkantige paal is ontwikkeld in samenwerking met Cementbouw, nu CRH. Uit productstudies is gebleken dat vergeleken met huidige massieve, vierkante palen 25 tot 40 procent op de materiaalkosten kan worden bespaard. De kostprijs af fabriek kan met een moderne fabricagetechniek (carrousel) zo’n 25 tot 40 procent lager zijn.
“Dat percentage is haalbaar, mits de fabriek niet in te korte tijd wordt afgeschreven. Dat hoeft trouwens ook niet, want de eerste carrouselfabrieken die Grimbergen al zo’n 20 jaar geleden bouwde draait nu nog probleemloos”, licht Grimbergen toe.
Volgens Grimbergen spelen er nog meer voordelen die het product een sterke marktpositie zouden moeten geven. De transportkosten zullen lager zijn omdat het gewicht van de paal 30 tot 40 procent lager is dan voor een traditionele, massieve vierkante paal. Ook het slaan van de holle palen vergt minder energie en bijgevolg kan met een lichtere heistelling worden volstaan.
Grimbergen deed het idee voor meerkantige holle funderingspalen in 1997 op in Azië. Daar is het gebruik van ronde betonpalen algemeen verbreid, maar het productiesysteem is niet ideaal. Enige tijd later leverde Grimbergen een ontwerp voor een productiesysteem aan een fabrikant van holle betonnen hoogspanningsmasten in de Verenigde Staten. Het betreft een carrouselsysteem waarbij de bekistingen door de fabriek bewegen en producten niet op een vaste plek maar in fasen worden gemaakt.
Nederlandse fabrikanten van funderingspalen toonden echter weinig interesse in de nieuwe techniek ondanks de grote voordelen die een holle funderingspaal moest hebben.

Markt

Waarom het idee toen niet is omarmd, verklaart Grimbergen uit de situatie op de funderingspalenmarkt van 10 tot 15 jaar geleden. Er was een markt en de fabrikanten hadden het goed. Dan is de noodzaak om miljoenen te investeren er niet. “Nu, met de hogere kosten van brand- en grondstoffen en de ontwikkeling naar hoogwaardige betonmengsels zijn er wel reële kansen voor onze tienkantige holle funderingspaal””, licht Grimbergen toe.
De aanleiding om met deze paal te komen is dat twee fabrikanten inmiddels zien dat er markt voor moet zijn gezien de besparingen. Er zijn in Nederland wel betonwarenfabrikanten die holle palen maken. Jansen Beton in Zeewolde maakt al jaren holle palen met een extrusiemachine. Het is volgens Grimbergen een halfslachtige methode en zeker niet optimaal. Betonson heeft onlangs een paal geïntroduceerd met een kern van piepschuim. Die wordt gemaakt volgens het langebaansysteem. Deze productiewijze doet Grimbergen af als niet meer van deze tijd.
V ier jaar geleden is Grimbergen samen met betonwarenfabrikant De Ringvaart de ontwikkeling van de tienkantige holle funderingspaal begonnen. Twee jaar terug zijn de laatste proeven daarvoor afgerond. De productie van de Ringvaart is overgenomen door De Hoop en de locatie Ringvaart is inmiddels gesloten. Dat betekende dat De Ringvaart geen nieuwe holle palenfabriek liet bouwen.
Volgens Grimbergen is de paal van Betonson wel de aanleiding om nu met de tienkantige paal te komen. “Ons carousselsysteem is, afgezien van andere voordelen, ook nog eens arbo-vriendelijker dan een langebaansysteem. De mensen hoeven niet te bukken, zoals aan de langebaan. Ook is een veel hogere graad van automatisering mogelijk. Een carrouselsysteem kan zelfs gerobotiseerd worden”, zegt Grimbergen.

Vulopening

De holle paal van Grimbergen kan open zijn aan beide zijden. Het draagvermogen is dan goed. De proeven bij De Ringvaart wezen dat uit, meldt Grimbergen. Wel is nodig de heimuts aan te passen. Om krachten van het heiblok op te nemen, moeten boven in de paal extra spiraalwapeningen komen.
De tien kanten voor de holle paal zijn gekozen in verband met de grootte van de vulopening. Met een groot aantal kanten wordt de ronde vorm goed benaderd waardoor de materiaalbesparingen hoog zijn. Vereiste is dat de kant groot genoeg is om de horizontale mal te kunnen vullen.
In de optiek van Grimbergen is er markt voor de tienkantige holle paal en het productiesysteem dat daarbij hoort. De meeste productie-inrichtingen van de palenfabrieken in Nederland zijn afgeschreven , deze productie faciliteiten zijn tot wel dertig jaar oud. De huidige palenfabrikanten worden allemaal gesteund door kapitaalkrachtige (moeder)bedrijven die probleemloos kunnen investeren in een carrouselfabriek voor betonwaren, een universele fabriek waarin de holle paal gewoon meeloopt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels