nieuws

Stimulans vrachtverkeer om ’s nachts te rijden

bouwbreed Premium

De Britse staatssecretaris voor verkeer Ladyman wil de tolheffing bij de Dartford-crossing in Londen ’s nachts opheffen om vrachtverkeer er2toe aan te zetten meer in de nachtelijke uren te rijden.

Tegelijk wordt de tol voor personenauto’s met 50 procent verhoogd, met uitzondering van automobilisten die de heffing elektronisch betalen.
De Dartford Crossing overbrugt de Theems op de oostelijke tak van de M25 rondweg om Londen en vormt daarmee een essentiële schakel voor het overgrote deel van het vrachtverkeer van en naar Dover, de Eurotunnel of andere verbindingen naar het vasteland. De Crossing bestaat uit een smalle oude tunnel in zuid-noord richting en een bijna drie kilometer lange brug in de tegengestelde richting. ”De Crossing kan het volume aan verkeer op de meeste momenten van de dag niet of nauwelijks aan. Dat leidt aan beide kanten tot lange files. Het verkeer neemt verder toe en de files worden alleen maar langer, daarom is nu het moment gekomen om actie te ondernemen,” aldus Ladyman.

Korting

Op dit moment betalen vrachtwagens met twee assen twee pond (ongeveer 2,90 euro) en met meerdere assen het dubbele bedrag per keer. Chauffeurs die elektronisch afrekenen krijgen een korting van ongeveer 10 procent. Tussen 22.00 uur en 06.00 uur geldt voor alle auto’s en vrachtwagens een tarief van één pond. De bewindsman wil het tarief voor meerassige wagens verhogen naar 3,20 pond maar stelt aan de andere kant voor de tolpoortjes in de late avond en nacht helemaal te sluiten. ”Dat past in ons streven om vrachtbedrijven te stimuleren om meer ’s nachts te gaan rijden.” Daarnaast wil Ladyman de tol voor gewone auto’s overdag verhogen van één pond naar 1,50 pond. Om de kosten voor plaatselijk verkeer niet op te drijven, blijven automobilisten die een betaalchip installeren het oude tarief betalen.

Inspraak

De bewindsman heeft de plannen nu in de inspraak gegooid en wil ze als alles goed gaat per 1 januari 2008 invoeren. Eerder kan niet omdat de toltarieven wettelijk zijn vastgelegd. Ladyman heeft tegelijk aangekondigd een studie uit te laten voeren naar nieuwe oeververbindingen over de Theems ten oosten van Londen. ”Op langere termijn wordt de congestie alleen maar erger dus moeten we ook naar aanvullende capaciteit gaan kijken.”
De Freight Transport Association wil dat de tol bij Dartford zo snel mogelijk helemaal wordt opgeheven. Volgens de FTA zou de tol alleen worden gebruikt om de brug af te betalen en dat is vier jaar geleden al een feit geworden. ”Het verkeer op een drukke autoweg tot staan brengen om tol te betalen is onzin. De prijsverhoging lijkt een halfwassen poging tot kilometerheffing maar zal niets bijdragen aan het verminderen van de verkeersdruk. Natuurlijk zijn we wel tevreden met het plan de tol ’s nachts te schrappen,” aldus directeur externe zaken Geoff Dossetter.

Reageer op dit artikel