nieuws

Station waterpas op wielen verhuizen

bouwbreed

Op wielen wordt het voormalige treinstation van Houten (1868) 150 meter verplaatst. “Risico’s? Je weet nooit precies wat de status van zo’n oud gebouw is”, aldus Darell Meertins van aannemer CFE.

Vloer verwijderen, fundering blootleggen, leidingen ontgraven en ontkoppelen. Langs de bestaande strookfundering van het gemetselde stationnetje worden betonnen steunbalken gestort. Reeksen stalen schroefdraad verbinden de nieuwe fundering en dus het station aan een stalen hijsframe. Computergestuurde motortjes drijven het frame dat het station (30 bij 10 meter, 500 ton) optilt aan. “Hijstempo? Ongeveer 25 centimeter per minuut”, weet Meertins. Toch gaat hij ervan uit dat er voor het bereiken van de beoogde hoogte van 2 meter een hele dag nodig is. Zodra het monumentale station in de lucht hangt wordt er zwaar transport onder gereden. Meertins: “Vierkante doosjes op heel veel wielen. Mammoets. We verwachten er zes nodig te hebben.”
Noodzakelijk voor het waterpas houden van het station is elk wiel zowel in verticale als horizontale richting te bedienen. Nadat het station op het transport staat, wordt het vervoerd over een baan met een onderlaag van zand en een toplaag van of platenbanen of draglineschotten. Eenmaal op locatie wordt het station opgevijzeld om de voertuigen weg te rijden. Als het station weer op eigen ‘benen’ staat begint het afwerken. De werkzaamheden nemen ongeveer drie maanden in beslag en vinden in het voorjaar van 2007 plaats.

Molens

V olgens Meertins is het zeker niet de eerste keer dat er een gebouw op deze manier verkast is. “Molens, boerderijen, fabrieken zijn zo vervoerd.” Peter Luitjens van opdrachtgever Prorail raapte historische voorbeelden bij elkaar. “Het blijkt dat er nog al wat spoorse gebouwen in het verleden zijn verplaatst. “Een goederenloods in Vlissingen, een half station in de Verenigde Staten, een kleinere halte in België en in 1907 het station van Antwerpen.” Tijdens een voorbeschouwende studie is ook gekeken naar het verschuiven van het station over balken. Uiteindelijk werd gekozen voor verrijden, omdat dit past binnen het budget. Bovendien ondervindt het doorgaande treinverkeer geen last van het transport. De verhuizing is onderdeel van de spoorverdubbeling van het traject Utrecht-Den Bosch. Voor het verplaatsen van het station schakelt de uitvoerende aannemerscombinatie van CFE, Haverkort Voormolen (TBI) en KWS, Freysinnet in.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels