nieuws

ProRail op de vingers getikt na onderzoek ontsporingen

bouwbreed Premium

Onvoldoende stabiliteit in het ballastbed was de oorzaak van de twee treinontsporingen ter hoogte van Zwammerdam en Landgraaf op 30 juni en 1 juli 2006. Bij de ontsporing in Langraaf was, tegen de voorschriften in, de nacht ervoor nog ballast onder de dwarsliggers vernieuwd. Die werd volgens de Inspectie onvoldoende gestabiliseerd. Ook de benodigde extra controles werden niet uitgevoerd en een vereiste snelheidsbeperking werd niet opgelegd.

Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat in twee onderzoeksrapporten. Als achterliggende oorzaak wijst de inspectie op de gebrekkige afstemming tussen ProRail en de aannemers tijdens werkzaamheden. Ook constateert de inspectie dat ProRail onvoldoende aandacht besteedde aan de veiligheidsprocedures. De slingers in het spoor van Zwammerdam ontstonden door een combinatie van extreem warm weer en vernieuwingswerkzaamheden die met onvoldoende ballast waren uitgevoerd in maart 2006. “Tijdens en na de werkzaamheden was er bovendien onvoldoende onderhoud en controle vanwege een gebrekkige afstemming tussen aannemer en spoorbeheerder”, aldus de Inspectie.
De Inspectie zegt de geconstateerde tekortkomingen te zullen betrekken bij toekomstige incidentenonderzoeken. De Inspectie gaat ook onderzoek doen naar de overige ruim 140 meldingen van spoorspattingen afgelopen juli. Naar aanleiding van de bevindingen stelt ProRail een Veiligheidsagenda op om de veiligheid op het spoor systematisch en structureel te verhogen. Daarin verwerkt ProRail ook de resultaten van eigen onderzoeken naar ongevallen.

Reageer op dit artikel