nieuws

Opvijzelen vloer Bos en Lommerplein gaat beginnen

bouwbreed Premium

De kolommen zijn verbreed, de stalen balken geplaatst. Met het op spanning brengen van de vijzels ontlast Hillen&Roosen vanaf vandaag de beruchte +2-vloer van het Bos- en Lommercomplex. Terugkeer van de bewoners komt daarmee weer een stukje dichterbij.

Het peper- en zoutstel gaat schuil onder een dikke laag betonstof. Over de bar heeft de eigenaar van restaurant Pitsstop aan het Bos en Lommerplein nog net een zeil kunnen trekken. Maar verder was er duidelijk geen tijd meer om de inboedel te beschermen toen het complex op 11 juli op last van de gemeente in allerijl werd ontruimd.
De medewerkers van staalbouwer ZNS manoeuvreren zo goed en zo kwaad als het gaat met hun materieel tussen de inventaris door. Maar echt zachtzinnig ermee omspringen lukt niet altijd. Om de 2100 kilo zware balken te kunnen plaatsen, moesten ze eerst rioleringsbuizen, sprinklerleidingen, ventilatiekokers en andere installatiekanalen verwijderen. Naderhand zullen ze alles weer herstellen.
De HE 700 B-profielen die de staalbouwers plaatsen, moeten de krachten van de bovenliggende woningen netjes afdragen aan de kolommen in de winkels en zo door naar de fundering.
Want dat was één van de grootste problemen die naar voren kwamen uit de talloze onderzoeken die plaatsvonden nadat in februari de eerste problemen zich openbaarden: de constructie van de +2-vloer. De wanden van de woningen daarboven staan op een stramien van 5,4 meter, terwijl in de winkels daaronder de kolommen op een onderlinge afstand staan van 8,1 meter. Berekeningen van prof. Kleinman leerden dat het constructief ontwerp voor de overdracht van de krachten op die verspringende kolommen niet deugde.
De betonnen kolommen van 50 bij 50 centimeter bleken wel te voldoen. Maar om de krachten van de nieuwe profielen in die kolommen te krijgen, moesten ze niettemin dikker worden gemaakt. Dat is inmiddels gebeurd, laat uitvoerder Marcel Nieuwenhuis van Hillen&Roosen zien tijdens een rondleiding. Alle kolommen zijn rondom 15 centimeter dikker gemaakt, zodat er gevaartes van 80 bij 80 zijn ontstaan. Hier en daar kan daardoor een wc-deur niet meer open; die moet vervangen worden door een schuifdeur. De kolommen hebben overigens nog niet allemaal de geplande sterkte van B65 bereikt; sommige staan nog uit te harden onder een folie.
Eigenlijk zijn het bijna stalen kolommen laat Nieuwenhuis zien op een tekening. De langswapening aanbrengen was niet zo’n probleem, maar de beugels rondom moesten van twee kanten om de bestaande kolommen worden geschoven. Bij de kolomkop liggen de beugels zo dicht op elkaar dat er soms amper 17 millimeter ruimte tussen de staven was om het beton tussendoor te pompen. Omdat de toezichthouder van ingenieursbureau Hageman ook zijn twijfels had, zijn sommige kolommen daags voor het storten compleet opnieuw gevlochten. “Dat betekende nachtwerk, want de planning is heilig.”
Gelukkig kon de truckmixer gewoon op straat staan en hoefde er alleen een ruitje ingetikt worden om de slang bij de kisten te krijgen. Voor het inhijsen van de staalprofielen was meer geweld nodig en moesten soms complete kozijnen worden verwijderd. Er werden immers geen zware kranen op het verhoogde plein toegelaten. ZNS heeft voor de montage een speciaal hefapparaat ontwikkeld, dat de vloeren niet te zwaar belast.

Opgevoerd

De eerste vijzels zijn inmiddels geplaatst tussen de staalprofielen en de +2-vloer. Vandaag gaan medewerkers van Spanstaal de kracht in de staalconstructie en de mantel van de kolom leiden. In stappen van 50 bar wordt de druk opgevoerd. Met total stations wordt gecontroleerd of de constructie doet wat hij moet doen en of bijvoorbeeld de schil om de kolommen en de vloer niet in beweging komen. Volgens de berekeningen van Tentij en Corsmit mogen alleen de staalprofielen 1 centimeter uitbuiken. De kier die ontstaat wordt opgevuld met aankauwmortel van sterkte B65.
Vergeleken met de koortsachtige activiteit in de winkels is het in de parkeergarage onder het complex vrij rustig. Daar begonnen in februari dit jaar de problemen toen een bierwagen het plein boven de garage opreed. De nok die toen scheurde en waarop de betonnen balken van het dak zijn opgelegd, is nog altijd onveranderd te aanschouwen. Nieuwenhuis toont hem bijna als een soort curiositeit. Er zijn nog drie vergelijkbaar gehavende nokken.
Op alle andere plekken waar de wapening in de garage angstaanjagend bloot ligt, is dat het gevolg van het destructief onderzoek met hogedrukwaterstraalapparatuur, dat volgde op de verzakking. Nieuwenhuis wijst op plekken waar wapeningsbeugels getekend stonden maar niets werd aangetroffen. De nokken worden vervangen of krijgen hulp van een staalprofiel dat via een soort schoorconstructie de krachten lager in de betonnen kolom voert. Daarvoor hoeven geen parkeerplaatsen te worden opgeofferd.
Nog een verdieping lager heerst helemaal een serene stilte. Stempels rond de kolommen op de beruchte assen 11 en 3 verraden dat er iets aan de hand is, maar dat is ook het enige. “Begin volgend jaar gonst het in de parkeergarage weer van de activiteiten” verzekert Nieuwenhuis. “Zodra de +2-vloer is versterkt kunnen de bewoners op 22 december terugkeren naar hun woningen. “Die planning is heilig”, benadrukt de uitvoerder van Hillen en Roosen nog maar eens. Niet lang daarna kunnen ook de winkeliers weer terug naar hun panden en kan de eigenaar van de Pitsstop eindelijk zijn peper- en zoutstel afstoffen. Als hij tenminste geen nieuwe claimt bij Hillen & Roosen.

Reageer op dit artikel