nieuws

Laatste element 2,5 kilometer lange Roertunnel naar zijn plaats

bouwbreed

Het bedrijf Mergor laat vandaag het vierde en laatste element van de Roertunnel in Roermond afzinken. Het 28.000 ton wegende, 150 meter lange betonnen gevaarte werd gisteren met een lier over het kunstmatige kanaal naar zijn ligplaats getrokken.

Een trotse projectdirecteur Arie den Ouden van de combinatie Besix-Strukton (CBS) zegt dat de bouw van de 2,5 kilometer lange A73-tunnel op schema ligt. “Fantastisch”, vindt hij. “In juli of augustus volgend jaar zijn we hier klaar. We liggen dan maanden voor op schema.” De oplevering is officieel pas voorzien op 31 december 2007.
CBS begon met de bouw van deze langste verkeerslandtunnel van Nederland op 8 januari vorig jaar. “We zijn trots dat we zo snel zoveel werk hebben verzet”, aldus Den Ouden. “In een jaar tijd hebben we vijftig tunnelmoten gemaakt, dat is één per week, bij weer of geen weer.”
Elke moot bestaat uit een vloer, twee wanden en een dak, met bekisting, 25 meter lang, 27 meter breed en 8 meter hoog.
Het werk wordt gedaan door ploegen van Portugezen, Ieren, Belgen en Duitsers. “Die hebben we ingehuurd van het bedrijf Rimec in Dublin. De meesten ken ik bij voornaam. Waarom geen Nederlanders? Die willen op tijd naar huis. Deze jongens delen als team hun eigen werktijden in en willen waar nodig ook wel eens wat langer doorgaan. Als ze een avond op stap zijn geweest, moet je ’s morgens niet vragen: waar zijn ze. Ze komen wel, ze zorgen ervoor dat het werk af is. Hoe, dat moeten ze zelf weten. Zoiets kun je met Nederlanders niet afspreken.”
De tunnels worden gebouwd volgens het design & construct-principe; dat is betrekkelijk nieuw en dus wennen, voor beide partijen. “Vroeger was Rijkswaterstaat de opzichter, dat doen we nu zelf. Zij zijn nu ook zoekende naar hun nieuwe rol. Soms levert dat irritaties op. We lossen dat op door met alle betrokken stafleden om de drie maanden twee dagen lang op de hei te gaan zitten en we sluiten dat af met iets gezelligs. Op die manier voorkom je brievenschrijverij naar elkaar met juristen erbij. We lopen nu gewoon bij elkaar binnen, de communicatie is open.”
“Voordeel van deze aanpak is dat we met open vizier met elkaar aan de gang zijn. Dat vereist ook voor ons dat we ons kwetsbaar durven op te stellen en dingen bij naam noemen.” Nee, dit is geen geitenwollensokkengedoe, wuift Den Ouden een argument van andere bouwers weg. “Dit werkt”, benadrukt hij.
“Ook met de omwonenden hebben we eens per zes weken overleg, en we laten ze alles zien. We vragen mensen zelfs om mee te denken. In Swalmen, waar we ook een tunnel bouwen, vroegen we de omwonenden: wat willen jullie: De damwanden erin slaan over een langere periode met minder lawaai, of snel met meer lawaai. Iedereen koos voor dat laatste. En we zijn hoofdsponsor geworden van de carnavalsvereniging in Swalmen. Als je op die manier iets doet voor de mensen, krijg je daar enorm veel voor terug!”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels