nieuws

Constructiewerk vraagt lef en goede mentaliteit

bouwbreed Premium

Voor dag en dauw op, voeten in de blubber, herrie op de werkplek en de deadline op de hielen. E&C Constructiewerken in Utrecht maalt er niet om. “Lef en aanpakken zijn de voorwaarden voor ons succes.”

E&C Constructiewerken is een wereldwijd opererend constructiebedrijf, dat opdrachten uitvoert in standbouw en bruggenbouw. Eigenaar Wim Neven begint in 1996 naast voormalig werkgever Strukton in Maarssen. Tien jaar later heeft het bedrijf 22 mensen in dienst en is het gespecialiseerd in grote, technisch complexe constructieprojecten. Projecten met een hoge afwerkingsgraad, die in korte tijd moeten worden gerealiseerd. Daarnaast fungeert E&C Constructiewerken als vliegende keep. Komt een aannemer er op vrijdagmiddag achter dat hij zaterdag te weinig mensen heeft voor een, dan kan hij bij E&C terecht. Moeten zwaluwen ervan worden weerhouden zich ergens te nestelen? E&C weet raad.
Zwaluwen? “Ja”, zegt projectleider Bram de Jonge. “Bij de Beatrix-sluizen in Nieuwegein nestelden altijd zwaluwen op de pijlers van de sluisdeur. Door de uitwerpselen ontstond schade. Netten over de pijlers moesten voorkomen dat de vogels weer een nest zouden maken. Een ander bedrijf had het werk al aangenomen, maar kreeg het niet voor elkaar. Rijkswaterstaat, dat gecharmeerd was van ons improvisatievermogen bij andere projecten met kunstwerken, kwam daarop bij ons terecht. Met hoogwerkers hebben onze mannen de netten geplaatst. Daar was veel lef voor nodig.’
Meestal is het werk minder ‘luchtig’ van aard; zwaar en arbeidsintensief en veeleisend voor monteurs en productiemedewerkers. Bijvoorbeeld de vervanging van asbest kabelkokers voor stroom- en telecomkabels langs het spoor.
De Jonge: “De kokers liggen vaak midden in een weiland, daar gaat geen weg naar toe. Ook kom je dezelfde slootjes tegen als de kokers. Een stalen kraan met rupsbanden kan dan wel helpen met graven, maar veel materiaal moet toch worden gesjouwd. Dan maar ze te luisteren. Iedereen kan moet je van aanpakken weten.”

Levenswijze

Privé drukt het werk ook zijn stempel. Onregelmatige werktijden, ’s nachts en in het weekend op pad, soms zelfs in de kost als het werk in een uithoek van het land moet worden uitgevoerd. Voor monteur Jeroen Heinink is het een levenswijze geworden: “In de railinfrabranche is het vrij normaal dat ’s nachts wordt gewerkt. De politiek stelt eisen aan de betrouwbaarheid van de dienstregeling en de NS aan de beschikbaarheid van het spoor. Dus vindt veel onderhoud plaats op tijden dat er weinig reizigers zijn. Dat moet je accepteren en daar groei je in mee. Maar prettig is anders.”
Een partner heeft het bij de 41-jarige Beusichemmer tot nog toe niet lang volgehouden. “Opstaan voor dag en dauw is nog te accepteren, maar ’s avonds kom ik nergens meer aan toe. Een bestaan als vrijgezel is eigenlijk nog de beste oplossing voor dit soort werk.” Desondanks heeft Heinink het goed naar zijn zin bij E&C. “Er hangt een goede sfeer en er is een groot saamhorigheidsgevoel. Hoe lastig het werk ook is, we gáán ervoor. Dan kijken we hoe het sneller, beter en efficiënter kan.”
Projectleider De Jonge erkent de weerslag van het werk op de mensen.

Inzet

“We beseffen dat het werk dankzij de inzet van deze jongens mogelijk is. We proberen daar ook waardering voor uit te spreken. Niet alleen financieel, maar ook door mooie plannen maken, maar zíj moeten het uiteindelijk klaarspelen. Als er ook maar ergens losse eindjes zitten in het ontwerp of het proces, dan lopen de jongens daar tegen aan. Staan ze bijvoorbeeld zonder het juiste materiaal en/of materieel, of zijn ze bezig een spoorbrug uit te hijsen, terwijl een andere aannemer met een werktrein nog wil passeren. Creativiteit en flexibiliteit lossen dan een hoop problemen op.”
Die mentaliteit werpt intussen zijn vruchten af. Werden werken voorheen als onderaannemer aangenomen, thans werkt E&C Constructiewerken ook als hoofdaannemer. De Jonge: “Een bedrijf ontwikkelt een bepaalde stijl die een samenloop is van mensen, middelen en methoden. Lef en aanpakken zijn de voorwaarden voor ons succes. Het komt aan op vakbekwaamheid en communicatie. Meedenken over het proces en bewust zijn wat jouw handelwijze betekent voor de volgende schakel. Want op de montageplek komt alles bij elkaar, pas dán worden de plannen tastbaar. En merkt de reiziger het verschil.”

Reageer op dit artikel