nieuws

Bouwen boven rijdende treinen vergroot binnenstedelijke ruimte

bouwbreed

Terwijl de treinen doorrijden, bouwt J.P. van Eesteren 183 hotelkamers boven vier sporen van het Centraal Station van Amsterdam. De eerste twee verdiepingen worden op een tijdelijk werkbordes gerealiseerd.

Rond mei, juni worden de verdiepingen van 60 bij 14 meter door de Boer Vijzeltechniek opgevijzeld. Zodra het werkbordes is verwijderd, landt het ‘onderstel’ op de met beton volgestorte stalen kolommen. Vervolgens wordt het hotel, dat met twee vleugels is verbonden aan het bestaande Ibishotel naast spoor 1, afgebouwd. Opdrachtgever NS Vastgoed beschouwt de unieke bouwmethode als een proefproject en ziet hierin kansen voor binnenstedelijke gebieden. “In Zaandam onderzoeken we of we op deze manier een bibliotheek boven het spoor kunnen bouwen”, aldus projectleider Jerry Lok van NS Vastgoed. “Het is de eerste keer dat er in Nederland zo wordt gebouwd. Ik ken wel een voorbeeld in Londen.” Van de vijf geselecteerde bouwondernemingen droeg alleen J.P. van Eesteren een paar jaar geleden een oplossing aan die geen invloed had op het spoorboekje.

Risico’s

“Het is continu spannend, we bouwen pal boven het spoor”, meent Theo Jansen, productiedirecteur van J.P. van Eesteren. Hij legt uit dat vooral de valrisico’s van materiaal moesten worden ingedamd. “Het werkproces is dichtgelegd met omheiningen.” Voor de aanvoer van bouwmateriaal is een apart transportbordes aangelegd. Een constructie van staal en platen overbrugt vier sporen. Volgens Jansen komt bouwen boven rijdende treinen, in het hart van de stad, overeen komt met bouwen op de vierkante millimeter. “We hebben bijna geen bouwplaats.”
Ten behoeve van de bouw, worden de leidingen boven de rails verlaagd tot minimumniveau. Het hotel krijgt ‘trillingsveren’ zodat het bij het passeren van goederentreinen niet gaat schudden. Voor de fundering van het hotel is gebruikgemaakt van de micro tunneling techniek. Om door een 4 meter dikke landhoofd van 100 jaar oud op een diepte van 7 meter te komen, werden boorpalen ingezet met een diameter van 150 centimeter. De voorbereidende werkzaamheden namen 2,5 jaar in beslag. De oplevering van de zes hotellagen staat gepland in juli 2008. De kosten bedragen 13,5 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels