nieuws

Bouw station Groninger Europapark ondervindt tegenslag

bouwbreed

Het Rijk heeft een miljoenensubsidie geweigerd voor de aanleg van een fiets/voetgangerstunnel onder het NS-station Kempesberg in Groningen. Hierdoor is een flinke kink in de kabel gekomen bij de bouw van het nabij het Europapark gelegen station.

Om het Rijk alsnog op andere gedachten te brengen, is inmiddels een lobby op gang gekomen, met burgemeester Wallage in de frontlinie.
Volgens het Rijk voldoet Groningen niet aan de normen voor subsidie in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT).
Een paar jaar geleden maakte het ministerie van Verkeer en Waterstaat al bekend geen 6 miljoen euro te willen bijdragen aan de bouw. Daarop ging de gemeente Groningen op zoek naar nieuwe wegen. Ongeveer de helft van het benodigde geld zou inmiddels binnen zijn.
Volgens de oorspronkelijke plannen zou het nieuwe NS-station, nabij de splitsing van de spoorlijn Groningen richting Assen en Hoogezand, eind december van dit jaar al gereed moeten zijn. Het zou het eerste concrete deelproject worden in het kader van beter stadsgewestelijk openbaar vervoer, het zogeheten Kolibri-project.
De gemeente gaat vooralsnog niet aan de plannen morrelen; zij is geenszins van plan deze te versoberen.
Het door Benthem/Crouwel architecten ontworpen station met een P+R-functie krijgt 450 parkeerplaatsen. Onder het station komt een fiets/voetgangerstunnel die de wijk Helpman via de nieuwe wijk De Linie verbindt met de wijk Oosterpoort.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels