nieuws

Vorstschade zorgt opnieuw voor fikse tegenslag hsl

bouwbreed

BAM is volledig verantwoordelijk voor de opgelopen kosten, zo hield de minister de Tweede Kamer voor. De kosten van een eventuele latere overdracht aan HSA komen echter wel voor rekening van de Nederlandse Staat. Volgens Peijs is het goed te verdedigen dat dit risico bij de Staat ligt, omdat geen enkele aannemer anders te porren zal zijn voor een dergelijk project. Volgens Peijs hoeft de commerciële exploitatie van de hsl geen gevaar te lopen. Het ministerie streeft er naar om de treinen per 1 juli te laten rijden. De testtijd door de HSA zal wel verkort moeten worden. Die komt nu op drie maanden te liggen.De hsl kent opnieuw fikse tegenslag. Bij de tunnel Rotterdam-Noordrand is de aannemer BAM grote problemen tegenkomen bij de twee diepwanden van de tunnel.

Minister Peijs (verkeer) spreekt over een “gigaprobleem, waarbij uitstel van oplevering niet is uitgesloten. De minister maakte de forse tegenslag gisteren in een overleg in de Tweede Kamer over de hsl-zuid en de Betuweroute bekend. Afgelopen week is duidelijk geworden dat de problemen bij de tunnel die afgelopen winter vorstschade opliep “veel ernstiger” zijn dan tot nu toe was aangenomen. De tunnel lekt veel meer dan bij aanvang van de herstelwerkzaamheden was aangenomen. De verantwoordelijke aannemer BAM is daarom nu genoodzaakt nieuwe waterdichte diepwanden aan de buitenkant aan te brengen, aldus Verkeer en Waterstaat.
“We doen het liever nu, dan wanneer er treinen in rijden. Anders is de aannemer 25 jaar bezig om constant herstelwerkzaamheden uit te voeren. We lopen dan het risico dat we de baan over twee of vijf jaar definitief moet sluiten”, aldus de minister.
De werkzaamheden moeten voor 1 april volgend jaar klaar zijn. De minister zei dat er met man en macht wordt gewerkt om die datum te halen. In totaal werken er 150 mensen 24 uur per dag aan de herstelwerkzaamheden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels