nieuws

Volvo bewaakt met CareTrack-satellietsysteem zijn machines

bouwbreed

CareTrack noemt Volvo zijn satellietsysteem dat over het welbevinden van zijn machines waakt. Het geeft onder meer aan waar de machine staat, of die draait, hoeveel brandstof dat kost en wanneer de volgende onderhoudsbeurt moet plaatsvinden. Zo blijft de machine volgens Volvo langer in bedrijf.

Het telematicasysteem CareTrack biedt volgens Könicke Baumachinen uit het Duitse Garbsen, naar eigen zeggen Europa’s grootste w ederverkoper van Volvo-machines, de machinebouwer ook een afdoende beveiliging tegen diefstal en onbevoegd gebruik.
De eigenaar kan met een muisklik de geografische radius afbakenen waarin de machine zich kan bewegen. Via het toetsenbord worden de tijden aangegeven waarin de machine mag draaien. Machinisten kunnen op die manier niet meer met materieel van het bedrijf voor eigen rekening een klus doen.
De bedrijfsgegevens worden via het mobiele telefoonnet verstuurd, legt directeur Marcell Ollesch van Könicke uit. Vanaf locaties zonder telefoonbereik worden de gegevens via de satelliet verstuurd. De machine is na het monteren van een boordcomputer met een geïntegreerde gps-ontvanger en een modem met antenne altijd online. De gegevens kunnen op elk moment worden opgevraagd via een beveiligde internetpagina. Ze geven inzicht in onder meer de motorlast, het gebruik van de remmen en de differentieelvergrendeling. Verhuurders kunnen zo zien of hun materieel oordeelkundig is gebruikt. Het systeem vereenvoudigt het onderhoud en het bestellen van onderdelen. De machine meldt zelf wanneer het tijd is voor de eerstvolgende beurt.

Matris

U it de gegevens blijkt welke onderdelen vervanging vergen, die kunnen dan tijdig worden besteld. Iets dergelijks deed Volvo eerder met het informatiesysteem Matris. Monteurs kunnen daarmee via een laptop de toestand van een machine beoordelen en de draaigeschiedenis volgen. Onderhoud is meer dan al dan niet dreigende mankementen oplossen; goed onderhoud verbetert ook de productiviteit van de machine, meent Ollesch. Könicke zet daarvoor steeds vaker productspecialisten in die in voorkomende gevallen de monteurs helpen.
De specialisten hebben zich kennis eigen gemaakt over specifieke modellen. Die kennis strekt beduidend verder dan die van het werkplaatspersoneel. Mede met die kennis kunnen machines met minder onderhoud toe.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels