nieuws

Verhoeven bouwt hybride graver

bouwbreed

Een minigraver die zonder overlast in gebouwen kan werken die in gebruik zijn, wilde Chr. Hoogendorp & Zonen uit Lijnden. Verhoeven Grondverzetmachines uit Maarheeze bedacht in overleg met de opdrachtgever een machine die buiten op een dieselmotor draait en binnen op een elektromotor. Zo’n machine staat nergens in een catalogus; de leverancier moest die zelf ontwikkelen. Verhoeven deed dat door een elektromotor voor krachtstroom in een TB 016 van Takeuchi te zetten. De constructeur moest daarvoor de motorkap naar achter uitbouwen. De koppeling zorgt ervoor dat de elektromotor tijdens het normale gebruik met de dieselmotor meedraait. De elektromotor werkt dan als een generator; de opgewekte energie is evenwel te weinig om die nuttig te gebruiken. In de berekening van Verhoeven ontlopen de rendementen van de diesel- en de elektromotor elkaar niet veel. Bij de ontwikkeling lag de nadruk ook niet op het rendement, zegt Verhoeven. Hoogendorp wilde in de eerste plaats een machine om bijvoorbeeld in gebouwen kelders te ontgraven voor het herstel van funderingen en voor graafwerk in druk bezochte winkelcentra. Verhoeven neemt de diesel/elektrische aandrijving in zijn catalogus op.

Een minigraver die zonder overlast in gebouwen kan werken die in gebruik zijn, wilde Chr. Hoogendorp & Zonen uit Lijnden. Verhoeven Grondverzetmachines uit Maarheeze bedacht in overleg met de opdrachtgever een machine die buiten op een dieselmotor draait en binnen op een elektromotor. Zo’n machine staat nergens in een catalogus; de leverancier moest die zelf ontwikkelen. Verhoeven deed dat door een elektromotor voor krachtstroom in een TB 016 van Takeuchi te zetten. De constructeur moest daarvoor de motorkap naar achter uitbouwen. De koppeling zorgt ervoor dat de elektromotor tijdens het normale gebruik met de dieselmotor meedraait. De elektromotor werkt dan als een generator; de opgewekte energie is evenwel te weinig om die nuttig te gebruiken. In de berekening van Verhoeven ontlopen de rendementen van de diesel- en de elektromotor elkaar niet veel. Bij de ontwikkeling lag de nadruk ook niet op het rendement, zegt Verhoeven. Hoogendorp wilde in de eerste plaats een machine om bijvoorbeeld in gebouwen kelders te ontgraven voor het herstel van funderingen en voor graafwerk in druk bezochte winkelcentra. Verhoeven neemt de diesel/elektrische aandrijving in zijn catalogus op.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels