nieuws

Superbusvoorstanders willen stroken naar Almere

bouwbreed

De Superbus moet worden opgenomen in de plan- en tracéstudies van de A6-A1-A9 en de A27 tussen Almere en Utrecht. Dat schrijft een fors aantal belangenorganisaties en bedrijven in een brief aan verkeersminister Karla Peijs.

De Superbus is een hypermoderne bus die elektronisch per satelliet wordt bestuurd en 250 kilometer per uur haalt. Het concept van ex-astronaut Wubbo Ockels en de TU/Delft is volgens Connnexxion, ING Wholesale Banking Nederland, Volker Wessels, Adviesbureau Infratheker, EVO, TLN en Betonson een prima oplossing om files op de zwaarbelaste wegen te bestrijden.
Argumenten hiervoor zijn de lage aanleg- en exploitatiekosten, de mogelijkheid van snelle invoering en de hoge kostendekkingsgraad. “Bovendien hebben de NS voor deze specifieke trajecten geen spoorwegplannen”, weet Ferry Smits, directeur van Adviesbureau Infratheker en woordvoerder van de betrokken partijen.
Smits vreest dat de Superbusdemo, waarvoor Peijs in juni van dit jaar 7 miljoen euro uittrok, na de Olympische Spelen van Beijing nutteloos wordt. De brief komt dan ook op het moment dat het kabinet beslist over het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport).
Smits: “Het zou zonde zijn als het kabinet de mogelijkheden van de Superbus laat liggen. Het concept heeft zoveel potentie. Zo kan de tijdwinst tussen Breda en Utrecht vergeleken met de huidige situatie, oplopen tot wel één uur.” Smits gelooft heilig in het concept. “Maar, dan moet de bus wel hoogwaardig en compromisloos worden ingezet op een vrije baan met ongelijkvloerse kruisingen.”
Voor effectief gebruik van de emissiearme superbus, die elektronisch geleid wordt, zijn relatief smalle betonnen rijstroken nodig. Om veiligheidsredenen moeten deze aan weerszijden zijn voorzien van betonnen voertuigkeringen.
“Bij calamiteiten kunnen deze keringen verschoven worden voor de toegang voor hulpdiensten.” Een andere optie is de ‘Hoge Weg’, een busbaan op palen in de middenberm, waarover de bus risicoloos zijn maximale snelheid van 250 kilometer per uur bereikt.

Mislukken

Volgens Smits verdient de aanleg van een superbustraject zich moeiteloos terug en hoeft het kabinet voor kapitaalvernietiging niet bang te zijn.
“De bus is superlicht en heeft een lage aslast, waardoor de constructie licht gedimensioneerd kan worden. Bovendien zijn meerdere private partijen bereid te investeren.”
Mocht het concept, dat door de ontwerpers gezien wordt als ‘nieuw interstedelijk openbaar vervoer met de vrijheid en comfort van een eigen limousine’, alsnog mislukken, dan kunnen de stroken vervolgens worden gebruikt door het normale verkeer, aldus stelt directeur Smits.
Omdat de superbus elektronisch per satelliet bestuurd wordt, is de capaciteit net zoals bij het lightrailconcept volgens Smits vrijwel onbeperkt. Ook zijn innovaties eenvoudig door te voeren vergeleken met bijvoorbeeld de trein. “De bus rijdt relatief veel kilometers, waardoor deze binnen drie jaar is afgeschreven. Zo kun je doorevalueren in de techniek. In de toekomst moet het bijvoorbeeld mogelijk zijn om alleen op met zonne-energie geladen accu’s te rijden.”

Wegverbredingen

TLN en EVO zijn een voor de hand liggende medestander omdat zij al langer pleiten voor extra- en doelgroepstroken op de verschillende trajecten.
Zij stellen wel als voorwaarde dat de aanleg van (super)busbanen niet ten koste mag gaan van reeds geplande wegverbredingen. Eerder werd de superbus als alternatief voor de Zuiderzeelijn onder de loep genomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels