nieuws

Succes in Georgië staat of valt met relatiemanagement

bouwbreed

Een wonder hoe Georgië zijn treinen aan het rijden houdt. Voor de creativiteit waarmee mankementen worden opgelapt, verdienen de spoorlieden een innovatieprijs. Waar het ijzer roest, brengt zonder met de ogen te knipperen goedkoop hout uitkomst. Creatief knip- en plakwerk laten kapotte schakelkasten weer tot leven komen.

“Het land gaat de goede kant op. Er zijn weer investeringen”, mijmert Sandra Roelofs. De Zeeuwse vrouw van president Mischa Saaskasjvili praat haar landgenoten moed in en zet zich in voor sociale projecten. “We hebben de trein op de rails gekregen, nu moeten we hem in beweging krijgen. Maar het is een hele zware trein”, vertrouwde ze Unicef toe.
Met steun van ontwikkelingsgeld uit het fonds ORET bereidt Volker Wessels-dochter Vialis zich voor op een flinke opknapbeurt van de spoorwegen in Georgië. Het verwaarloosde netwerk in het land dat twee keer zo groot is als Nederland meet 1879 kilometer spoor. De treinen passeren 1714 bruggen en 45 tunnels. Enkele honderden overwegen wachten op vernieuwing. Werk genoeg. Nu de financiering nog. Directeur Arjan Förrer van Vialis is optimistisch gestemd.
“Relatiemanagement is in landen als Georgië erg belangrijk. Waarom ons bedrijf succes heeft in Indonesië? We zijn daar al 110 jaar actief. Kennen goed de weg. Nieuwkomers hebben moeite het land binnen te komen. Hetzelfde geldt voor Sri Lanka. Zijn we ook al weer 15 jaar actief”.
In een strategie van eerst zaaien dan oogsten, steekt Vialis Georgië de helpende hand toe.
Op 16 oktober kreeg Georgië in Gomi zijn eerste nieuwe ahob, de zorgvuldig met bomen, lichten en bellen beveiligde spoorovergang. Met een ruime horizon maakt Vialis plannen en volgen de evaluaties. Natuurlijk wil de spoorspecialist best hoppen van ahob naar ahob, voor het leveren van kennis en technologie. Maar klanten als Georgië zijn uiteindelijk beter geholpen bij een projectmatige aanpak om hele ketens te verbeteren. Tegen een stuk voordeliger prijskaartje.
“In Nederland hebben we twee dagen nodig voor het plaatsen van een ahob. Twee wagens met spullen en aan de slag. Door in serie te werken, hebben we de prijs kunnen terugdringen van vijf ton naar twee ton. ProRail speelt goed in op de nieuwe contractvormen en profiteert daarvan. We ontwerpen en bouwen niet langer hier eens en dan weer daar eens een ahob. Het werken in series van 200 zoals we nu doen, komt iedereen ten goede”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels