nieuws

Startschacht voor Noord-Zuidlijn volledig op diepte

bouwbreed

De startschacht voor de Noord-Zuidlijn is volledig afgezonken tot 25 meter diepte. Door de grond eronder met waterkanonnen laagje voor laagje weg te spuiten, zonk de enorme betonnen bak met ongeveer 0,5 meter per dag het Damrak in.

Het caisson is aan de onderkant voorzien van 2,5 meter hoge snijranden die de onderkant verdeelt in drie werkkamers. Door daarin de luchtdruk gelijk te houden aan de grondwaterdruk, kon in den droge worden gewerkt. De overdruk, die op het laatst 2,3 bar bedroeg, betekende wel dat het spuitwerk in ploegendiensten van maximaal drie uur kon worden gehouden. Dan moesten de mannen voor 1 tot 1,5 uur de decompressiekamer in waar ze extra zuurstof kregen toegediend.
Zo’n 200 oude funderingspalen vertraagde de klus met zestig werkdagen. “We hebben zo veel mogelijk palen vanaf het maaiveld getrokken, maar er bleken er toch nog zo’n 200 op grotere diepte te zitten”, zegt Marco Twigt van hoofdaannemer Heijmans Beton- en Waterbouw. Na elke gezakte meter moesten de waterspuiters de palen steeds weer bijzagen met hydraulische kettingzagen. “Dat was echt monnikenwerk”, zegt Maarten de Jong van Visser en Smit. Om opdrijven te voorkomen was het caisson tijdens het afzinken gevuld met water. Aannemer Visser en Smit Bouw stortte de holle werkruimte onder het caisson afgelopen maandag vol met beton dat vanaf nu de extra ballast compenseert.
Het caisson van 60 meter lang, 20 meter breed en 28 meter hoog, is op last van de gemeente in twee fasen opgebouwd. “Zo werd voorkomen dat het Centraal Station een tijdlang aan het gezichtsveld was onttrokken en het risico op scheefzakken beperkt”, verklaart Twigt. “
In het caisson starten in de loop van 2008 twee tunnelboormachines met het boren van de Noord-Zuidlijn onder het centrum van Amsterdam. Aan het andere uiteinden komen nog twee caissons die de tunnel verbinden met het toekomstige metrostation onder het Centraal Station. De achterste is al klaar. Met de bouw van het middelste caisson kan pas worden begonnen, als het verkeer over het caisson met de startschacht kan rijden in 2008.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels