nieuws

Rotterdam CS biedt uitzicht op stad

bouwbreed

Het nieuwe Rotterdamse Centraal Station wordt grotendeels transparant en biedt vanaf de sporen ruimschoots uitzicht op de omliggende stad. Dat blijkt uit het definitieve ontwerp dat Team CS (architectenbureaus Benthem Crouwel, Meyer en Van Schooten en West 8) heeft afgeleverd.

Het definitieve ontwerp wijkt slechts op details af van de voorlopige plannen. Het nieuwe stationsgebouw krijgt geen titanium dak, zoals eerder werd overwogen, maar een integrale kap van glanzend roestvrijstaal. Dat betekent overigens niet dat de 20.000 vierkante meter metende dakconstructie helemaal gesloten is. Grote delen ervan zijn transparant.
Nieuw is verder dat het geplande kantoorvolume van 5000 vierkante meter aan de noordzijde is gehalveerd. De langgerekte glazen pui aan deze kant zoekt qua schaal aansluiting op het singelmilieu. Aan de zuidzijde is ruimte voor extra kantoren voor de NS. De stationshal loopt aan deze zijde uit in een schuin oplopende puntige luifel richting een autoluw gemaakt Weena. Doorgaand verkeer op het Weena wordt gevoerd door een nieuwe dubbele tunnel, die inmiddels in aanbouw is. Ook is begonnen met de bouw van een grote ondergrondse parkeergarage op het Kruisplein.
De tramhaltes zijn inmiddels verplaatst naar hun definitieve plaats op het Stationsplein, vlak voor het gebouw van Nationale Nederlanden. Onder het plein wordt momenteel gebouwd aan een nieuw station voor de metro en voor Randstadrail, het nieuwe lightrail vervoerssysteem dat via een boortunnel op het station uitkomt.
In de overzichtelijke, hoge stationshal zijn glas en hout de beeldbepalende materialen. Transparantie en eenheid in ontwerp moeten reizigers in staat stellen het totale complex te overzien en hen het gevoel geven direct in hartje Rotterdam te staan bij het verlaten van de trein. De krappe reizigerstunnel van het huidige station wordt vervangen door een 26 meter brede passage met winkels.
In februari 2007 gaat het huidige stationsgebouw van architect Sybold van Ravesteyn tegen de vlakte. Waarschijnlijk blijven alleen de klok, de perronhuisjes en de letters ‘Centraal Station’ behouden. De kap op de nieuwe ov-terminal wordt naar verwachting in 2010 aangebracht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels