nieuws

Peijs stelt verbetering spoor voor

bouwbreed

Naar verwachting zal de Tweede Kamer vanavond een amendement aannemen van CDA en PvdA waarin 70 miljoen euro extra voor het spoor wordt gevraagd. Peijs vindt dat uitstekend, maar geeft toe het geld niet nodig te hebben.

Volgens haar zijn alle plannen te financieren uit de jaarlijkse begroting waarin ruim een miljard euro voor het spoor is gereserveerd. Dat geldt ook voor de 30 miljoen euro die nodig is om treinen sneller te laten rijden.
Ze komt de Tweede Kamer tegemoet met de toezegging dat extra maatregelen eerst worden betaald van het geld dat overblijft bij de megaprojecten. Bij de Betuweroute blijft ruim 100 miljoen euro over in de pot onvoorzien. Daarvan is de tegenvaller voor de tunneltechnische installaties al afgetrokken. Daarnaast blijven ook nog de nodige miljoenen over bij de hsl.

Afgekeurd

Peijs heeft vorige week een voorstel van de Nederlandse Spoorwegen afgekeurd om voor 15 miljoen euro maatregelen te treffen die een tijdswinst van 15 seconden opleverden. “Dat vind ik te mager. Ik zet in op minuten winst op de reistijd en wil in november een aantal concrete maatregelen presenteren om dat te bereiken. De uitvoering daarvan kan dan in 2007 beginnen.” Zowel de minister als het parlement erkent de urgentie dat er iets moet gebeuren aan de files op het spoor.

Sterretje Randstad

De minister zegt VVD-lid Pieter Hofstra, gesteund door de PvdA, toe om opnieuw te kijken naar het rondje Randstad. Daarbij wil de Kamer uitdrukkelijk de mogelijkheden van pps betrekken, zoals het voorstel van Siemens voor een magneetbaan tussen de vier grote steden. Ze is echter wel sceptisch: “Niemand wil daadwerkelijk dat rondje rijden, maar wel snel van de ene grote stad naar de andere grote stad reizen. Dat onderschrijf ik, maar niet in een rondje. Ik pleit dan ook voor een Sterretje Randstad.”
De minister waarschuwt dat extra verbindingen zullen kanabaliseren. Zij verwacht dat na oplevering van de hsl-zuid in juni 2007 al veel verbetert op het traject tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Daarnaast wordt momenteel de Schipholtunnel aangepast zodat ook de Utrechtboog beter kan worden benut. “Als die werkzaamheden zijn opgeleverd kan ook de frequentie tussen Utrecht en Amsterdam stijgen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels