nieuws

Met diversiteit ‘dramatisch’ personeelstekort in bouw te lijf

bouwbreed Premium

Als meer bedrijven vissen uit een steeds kleinere vijver, moet die vijver vergroot worden. Hoe? Door er meer vissen aan toe te voegen. Aan het woord is geen aquariumhandelaar, maar directeur human resources Rob Zuidema van advies- en ingenieursbureau Arcadis.

“Ik zie mezelf in volle vaart van de berg afskiën terwijl ik het in de verte hoor donderden. En die lawine, die wil ik voor zijn.” Zuidema doelt op de lawine van het ‘dramatische’ tekort aan medewerkers dat bedrijven de komende vijf jaar te wachten staat. Dit jaar haalt hij zijn target van tweehonderd nieuwe medewerkers nog wel, maar daarna wordt dat steeds lastiger. “We krijgen te maken met een hele andere krapte dan eind jaren ’90”, weet Zuidema. “Toen waren er op zich voldoende mensen beschikbaar, maar wilde de markt maar meer en meer produceren. Nu gaan we naar een situatie toe waarin de feitelijke arbeidsmarktcapaciteit niet voldoende is.”

Recruiters

Om de ‘vijver’ van beschikbare mensen te vergroten en daarmee de denderende lawine voor te blijven, haalt Zuidema alles uit de kast. Zo heeft hij een team van vijf recruiters samengesteld die de boer op gaan om nieuwe medewerkers voor Arcadis te werven: op scholen, beurzen en andere evenementen. Maar met name hamert hij op aandacht voor diversiteit. “Dus: ‘nieuwe’ groepen als vrouwen en allochtonen aan de vijver toevoegen. De meeste bedrijven, wij inclusief, maken zich schuldig aan het feit dat ze heel gemakkelijk die mensen aannemen waarin ze zichzelf herkennen. Dat is negen van de tien keer een blanke man van 41 die aan een gerenommeerde universiteit heeft gestudeerd. Maar met die blanke mannen redden we het straks niet meer. Gedwongen door de maatschappelijke realiteit én, eerlijk is eerlijk, door de krapte, zul je je als bedrijf ook op die nieuwe groepen moeten richten.”
De eerste te nemen stap, is de overtuiging van Zuidema, is de bewustwording van het feit dat je als bedrijf op een bepaalde manier mensen selecteert. “Wéten dat je bepaalde vooroordelen hebt. Daarnaast proberen we van de vrouwen die bij ons bedrijf werken, te weten te komen wat zij belangrijk vinden in hun werk. Zijn het cultuurelementen of bijvoorbeeld flexibiliteit? Waardoor voelen zij zich aangetrokken als ze een advertentie lezen? Ik trap in ieder geval niet in het excuus dat er niet genoeg vrouwen zijn met een technische opleiding. Er zijn namelijk altijd méér afgestudeerde vrouwen, en hetzelfde geldt voor allochtonen, die wij in dienst nemen. Ik kom wel eens een vergaderzaal vol mannen binnen. Dan vraag ik: ziet het er bij jullie thuis ook zo uit? Of zouden jullie dat soms prettiger vinden, alleen maar mannen? Nee, toch maar liever een vrouw, krijg je dan als antwoord. Waarom op het werk dan niet?”
Arcadis gaat revolutionaire maatregelen niet uit de weg: onlangs hebben zij twee vrouwen aangenomen die zwanger zijn. “Een commentaar dat we hebben moeten aanhoren! Sommige mannen waren echt boos. ‘Hoe durven ze ü berhaupt te solliciteren!’, werd er geroepen. Maar ik denk dan: of een vrouw nu zwanger is of een halfjaar nadat ze is begonnen, dat maakt natuurlijk niets uit.”

Vooroordelen

Ook met andere vooroordelen rekent Zuidema genadeloos af. “Vaak wordt gedacht dat een vrouw die drie jaar thuis is geweest om voor de kinderen te zorgen, een lager niveau heeft als ze weer aan het werk gaat. Onzin!”
Als we eenmaal in staat zijn onze vooroordelen en ons beeld wat betreft diversiteit om te buigen, kunnen we ruimte maken voor die nieuwe ‘vissen’, voorspelt Zuidema. “En zo krijgen we een voorsprong op de concurrentie, op de vele andere vissers die ook jagen in die steeds krapper wordende vijver.”

Reageer op dit artikel