nieuws

Lusten- en lastenconstructie als basis succes

bouwbreed

Twee jaar had timmerfabriek WoodFactor nodig om de omzet te verdubbelen van 2,2 miljoen euro in 2004 naar 4,4 miljoen euro in 2006. Een hele prestatie voor een bedrijf dat werd opgericht in een periode dat de Nederlandse economie door een diep dal ging.

Jos Kanters, algemeen directeur van WoodFactor, is tevreden met de ontwikkelingen binnen zijn bedrijf. Wat hem betreft is het einde van de groei nog niet in zicht. “We zijn op zoek naar bouwbedrijven met een eigen timmerfabriek. Dat kan een kleine werkplaats zijn die door een of twee mensen wordt gedreven of een grote waar een man of twintig werkt”, legt hij uit. “Die fabrieken willen we inclusief de medewerkers overnemen en met het moederbedrijf afspraken maken over langdurige samenwerking. De bestaande faciliteiten kunnen dan beter worden benut, de vaste lasten worden beter gespreid en bovendien garanderen wij tijdige levering van al het gewenste timmerwerk. Wij noemen dat de lusten- en lastenconstructie.”
In eerste instantie kijkt Kanters rond in Zuidoost-Nederland waar de timmerindustrie sterk vertegenwoordigd is. “Maar ik sluit niet uit dat we in de toekomst ook in andere delen van het land zullen gaan werven.”
WoodFactor (www.woodfactor.nl) werd opgericht in 2002 door twee bedrijven met een eigen timmerfabriek. De onderneming specialiseerde zich in de fabricage van houten kozijnen, ramen en deuren en levert landelijk. Het merendeel van de productie, zo’n 85 procent, is bestemd voor de nieuwbouw. Het resterende gedeelte gaat naar de renovatiemarkt.
“De eerste jaren waren rustig vanwege de economische recessie”, vertelt Kanters. “Het was een moeilijke tijd. Toch bestond van het begin af aan het idee om de zaak uit te breiden. Nadat begin 2005 Timmerfabriek Heelsum onderdeel van ons bedrijf is geworden en we bouwbedrijven uit Gelderland aan ons klantenbestand hebben toegevoegd, is de basis gelegd voor de omzetverdubbeling. In één klap groeide zowel de orderportefeuille als het personeelsbestand. We zijn nu met 38 medewerkers.”

Bestelling

Kanters hecht er grote waarde aan om op tijd te leveren. Een probleem dat soms de kop opsteekt is dat het materiaal op het afgesproken tijdstip op de bouwplaats wordt afgeleverd, terwijl het niet meteen verwerkt kan worden. “We vragen daarom altijd aan onze klanten of ze de bestelling echt op een bepaalde datum nodig hebben, of dat het dan een paar weken in de weg staat op de bouwplaats. In het laatste geval bieden wij opslagfaciliteiten aan. Het materiaal wordt dan door ons veilig weggezet en afgeleverd op het moment dat we met de klant hebben afgesproken. Zo hoeven wij ons niet onnodig te haasten, terwijl de ander niet met spullen zit opgescheept die hij niet nodig heeft.” Het liefst maakt Kanters met zijn klanten afspraken over langere periodes. “Voor een van de bedrijven waarmee we samenwerken, produceren we op voorraad. Zo is er altijd voldoende materiaal beschikbaar. En zulke afspraken zou ik graag met andere bedrijven ook willen maken. Ik merk dat de klanten nog aan dat idee moeten wennen. Op langere termijn verwacht ik er veel van.”
Een bron van zorg is voor Kanters het aantrekken van nieuw personeel. “Op dit moment lukt het ons nog tamelijk gemakkelijk om nieuwe medewerkers te vinden. In de toekomst zal dat waarschijnlijk moeilijker worden. Daarom leiden we zelf een aantal leerlingen op en zijn we bereid om met uitzendkrachten een leertraject in te gaan. Als ze dat hebben doorlopen, bieden we hen een vaste baan aan. En ondertussen probeer ik ervoor te zorgen dat onze vaklieden het naar de zin hebben, zodat ze er niet over denken naar de concurrentie over te stappen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels