nieuws

Een zand- en grindtrechter als kantoorgebouw

bouwbreed Premium

Toen de bijzondere plannen voor de herbestemming eenmaal waren goedgekeurd, bleken de oude zandtrechters inmiddels verdwenen. Dus bouwde de firma Bollegraaf compleet nieuwe zandtrechters voor de historische haven van Utrecht. Op locatie worden die omgetoverd tot kantoren.

De eerste plannen om de vervallen haven achter de Utrechtse Jaarbeurs op te kalefateren tot een historische haven dateren al van tien jaar terug. Een initiatiefgroep ontwikkelde toen ideeën om de locatie aantrekkelijk te maken als ligplaats voor oude bedrijfsschepen. Ook een kraan, het havengebouwtje en een oude loods kregen een plek in het plan. Net als de vier 240 kuubs zand- en grindtrechters die er sinds de jaren vijftig stonden.
De initiatiefnemers tekenden brutaal kantoorgebouwen in de stalen gevaarten. Maar toen de plannen eenmaal hun beslag kregen, had de plaatselijke zandhandelaar zijn bedrijfsterrein allang leeg opgeleverd. Daarom bouwde de oorspronkelijke producent, Bollegraaf uit Rotterdam, de afgelopen maanden vier nieuwe trechters. Volgens directeur Fred Vester van het bedrijf is het ontwerp sinds de late jaren vijftig nauwelijks gewijzigd. Bollegraaf bouwt er jaarlijks op bestelling nog een stuk of vijf.
Het afwijkende gebruik in Utrecht vergde geen ingrijpende aanpassingen. Bollegraaf moest wat uitsparingen maken voor deur, vensters en leidingdoorvoeringen. Verder werden stalen balken aangebracht voor de montage van de vloeren en de trapbordessen. Daar stond tegenover dat de klep onder aan de trechter niet met een gelagerd openingsmechanisme hoefde te worden uitgerust.
Begin deze week gingen de trechters op transport over het water. Omdat een sluisdeur onderweg naar Utrecht wordt gerepareerd, werden ze tijdelijk geparkeerd in de haven van Dordrecht. Ze worden daar ook gedraaid, zodat ze komen te liggen op de pontons, om lage bruggen op de rest van het tracé te kunnen passeren. Eenmaal aangekomen in Utrecht worden ze met twee kranen rechtop gedraaid en op hun plek gezet. Op de kade is de voetafdruk per trechter niet groter dan 5 vierkante meter. De ruimte onder de trechters, die U-trechters zijn gedoopt, blijft openbaar terrein.

Geprefabriceerd

Aannemingsbedrijf R. Cevat zal de trechters daar inbouwen met grotendeels geprefabriceerde bouwdelen. Onder in de trechter komen de entree, een toilet, een pantry en een bergkast. Ook begint daar de trap naar boven waar zich een ruimte van 7 bij 7 meter ontvouwt. Behalve door de openingen in de zijwanden valt daglicht naar binnen door vensters onder het dak, dat in het midden een stukje is opgetild.
De trechters compleet ingebouwd verschepen naar Utrecht was volgens mede-initiatiefnemer en architect Arco Zweistra niet eens handiger geweest. Omdat de trechters tijdens het transport nogal eens moeten worden gekanteld, waren daarvoor veel extra voorzieningen nodig. Een operatie zoals bij de Bolder, het spectaculaire hoofdkantoor van Mammoet dat compleet afgebouwd naar zijn plek werd gevaren, leverde in het geval van de trechters geen voordelen op.
Op een paar kleine punten zijn ontheffingen verleend om de bijzondere objecten als kantoorgebouw te kunnen gebruiken. Maar waar het veiligheid van de gebruikers betreft is volgens Zweistra geen enkele concessie gedaan en voldoen de U-trechters aan alle eisen van het Bouwbesluit.

Reageer op dit artikel