nieuws

Dutchdam Delta doorstaat zwaarste aanvaringstest

bouwbreed Premium

De tijdelijke, uitvouwbare Dutchdam Delta heeft de eerste golf- en aanvaringstesten doorstaan. Rijkswaterstaat wil vaststellen of de geïntegreerde innovatieve aluminiumconstructie een veilig alternatief is voor zandzakken of een schotbalkkering bij hoogwater om het overlopen van de eigenlijke dijk te voorkomen.

Locatie: de Deltagoot van WL Delft Hydraulics in Marknesse, een betonnen bak van 239 meter lang, 5 meter breed en gemiddeld 7 meter diep. Het ‘groot technologisch instituut’ maakte met de goot vooral naam door tests uit te voeren voor de Deltawerken. Vergelijkbare testlocaties zijn alleen in Amerika en Duitsland te vinden.
De Dutchdam Delta is een uitvouwbare dam die bij hoogwater snel in elkaar kan worden geklikt. Schoren aan de achterzijde houden de constructie overeind. Bouten en moeren tref je in deze dam niet aan. Ontwerper Corné Rijlaarsdam sleepte er al meerdere prijzen mee in de wacht. In Dublin valt een kleinere versie te bewonderen. “Ook in Nederland loopt een aantal plannen. Nee, ik kan geen namen noemen. Eind van de maand halen we een Australische opdracht binnen”, aldus Rijlaarsdam. Rijkswaterstaat “gelooft ook in de innovatieve waterkering”, maar wil eerst de validiteit testen. “Puur voor de wetenschap willen we weten wanneer de dam het begeeft”, meldt projectleider Mariëlle van Dijk.

Golftest

Met een ruime week van voorbereiding is van ‘even testen’ geen sprake. De golftest is test 1. Een golfgenerator die golven kan aanjagen tot 2 meter hoogte, maakt golven van maximaal 40 centimeter wat overeenkomt met extreme riviercondities. Vol genoegdoening aanschouwt Rijlaarsdam het eerste waterspektakel. “Ja, dit ziet er goed uit. Maar de echte test komt vanmiddag.”
Hij doelt op test 2, de aanvaringstest. Niet met een boot, want dat is volgens Henk Verheij, projectleider bij het WL, in tegenstelling tot drijvende houtstukken niet realistisch. “Tijdens hoogwater mogen er in Nederland afgezien van een patrouilleboot geen boten varen.” Een blok hout van 300 kilo fungeert als aanvaringsobject. Met een snelheid van 1 meter per seconde heeft de massa een impact van 3000 kilo. Na vier mislukte pogingen levert de vijfde de eerste zichtbare botsing op, waarmee het experiment voor Rijlaarsdam is geslaagd. “We hebben een belangrijke stap gezet, want de laatste test is uitgevoerd op basis van de zwaarste Europese richtlijn.” Van Dijk laat weten dat de dam geen enkel krasje heeft opgelopen.
De komende twee weken wordt de Dutchdam verder beproefd door extra golf- en aanvaringsproeven met variërende golfhoogten en massa. Als de tests goed uitpakken, kan Rijlaarsdam rekenen op een validatiedocument en toepassingsadvies van Rijkswaterstaat.
Ook dagvoorzitter Peter Timofeeff, als meteoroloog werkzaam bij RTL, ziet wel kansen voor de Dutchdam Delta. “Nieuwe waterkeringen zijn hard nodig door steeds sterkere weersextremen. “Onze dijken zijn daar niet allemaal op berekend.”

Reageer op dit artikel