nieuws

Dienstverlening groensector onder de maat

bouwbreed Premium

De dienstverlening van groenvoorzieners, zoals hoveniers, kan beter. Tot die conclusie komt de helft van hun klantenkring. Dat blijkt uit een steekproef onder opdrachtgevers, zoals gemeenten, corporaties, en groenbedrijven die werd gehouden door de stichting Groenkeur.

Naast betere dienstverlening kan ook de prijs-kwaliteitverhouding worden verbeterd vindt de helft van de opdrachtgevers. Groenkeur hield een enquête onder 83 groenbedrijven en 64 opdrachtgevers. “Opdrachtgevers zijn kritischer dan groenbedrijven over de uitvoering van werk en vakbekwaamheid”, aldus een toelichting van Groenkeur. De helft van de organisaties die groenvoorzieners inhuurt, vindt dat deze bedrijven hun dienstverlening op meerdere onderdelen kan verbeteren. Een ruime meerderheid van de ondernemers in de groensector, 72 procent, vindt verbeteringen op sommige onderdelen nodig.
Het bestaan van een keurmerk voor groenbedrijven wordt door twee derde van de opdrachtgevers toegejuicht, tegenover de helft van de ondernemers. De kwaliteit van het keurmerk wordt door 53 procent van de bedrijven en door 61 procent van de klanten als voldoende beoordeeld, maar 39 procent van de ondernemers en 33 procent van de clientèle vindt dat het beter tot veel beter kan. Een minderheid van respectievelijk 8 procent van de groenbedrijven en 6 procent van de opdrachtgevers geeft het keurmerk een slechte beoordeling.
Naar aanleiding van het onderzoek pleit de stichting Groenkeur ervoor dat groenbedrijven de kwaliteit van hun dienstverlening verbeteren. Daarnaast moeten ze beter overleggen met hun opdrachtgevers zodat geen valse verwachtingen worden gewekt over de geleverde diensten. Groenkeur wil hierin het initiatief nemen. “Een keurmerk is een goed middel om de kwaliteit in de sector te borgen”, aldus een toelichting van de organisatie. “Tevens biedt een keurmerk duidelijkheid aan een opdrachtgever over wat hij wel en niet kan verwachten.”

Reageer op dit artikel