nieuws

De Oost-Duitse methode

bouwbreed

In de dagen dat de DDR nog bestond, had dat land een even briljante als eenvoudige manier gevonden om aan Westerse valuta te komen. Op de grote weg van Berlijn naar checkpoint Alpha werden op willekeurige plekken ineens borden neergezet met maximumsnelheid 70. Buitenlanders die daar te hard reden werden even verderop direct aangehouden en konden contant afrekenen in West-Duitse marken of Amerikaanse dollars.

In de dagen dat de DDR nog bestond, had dat land een even briljante als eenvoudige manier gevonden om aan Westerse valuta te komen. Op de grote weg van Berlijn naar checkpoint Alpha werden op willekeurige plekken ineens borden neergezet met maximumsnelheid 70. Buitenlanders die daar te hard reden werden even verderop direct aangehouden en konden contant afrekenen in West-Duitse marken of Amerikaanse dollars.
Eenzelfde gevoel als die automobilisten toen hadden, heeft ook menig Nederlands automobilist als die weer eens een bekeuring heeft gekregen van 14 euro omdat de crimineel wel 4 kilometer te hard heeft gereden.
Inmiddels heeft opperverkeerswachter Koos Spee gemerkt dat de inkomsten teruglopen omdat hoe langer hoe meer mensen zich aan de maximumsnelheid lijken te houden. Wat doe je dan, je roept het Nederlandse volk op zo af en toe maar eens te hard te rijden. Dat is dan goed voor de doorstroming, en goed voor het aantal bekeuringen. Je zou er haast burgerlijk ongehoorzaam van worden.
Vreemder is echter nog dat voorvechters van publiek-private samenwerking hier niet op gereageerd hebben. Het probleem bij pps, waarbij sprake is van private financiering, is immers vaak hoe het geld terug te verdienen is.
In het geval Spee is sprake van een perfecte businesscase. In plaats van een concessie op de weg, geef je de private partij een concessie om snelheidsovertreders te beboeten. Een beetje marketeer moet daar een goudmijn van weten te maken al dan niet met behulp van uitspraken van Koos.
Spee heeft zijn uitlatingen overigens niet van een vreemde. Het kabinet toont zich zo vlak voor de verkiezingen ineens reuze trots de doelstelling van 25 procent vermindering van de administratieve lasten te hebben gehaald. Geen letter wordt gewijd aan het fenomeen dat het leeuwendeel ervan geen vermindering maar een verschuiving is. Menig ondernemer ligt nog ’s nachts te woelen wanneer per ongeluk termen vallen als ziektekosten en levensloop.
De belegger maakt zich intussen drukker over renteschommelingen en olieprijzen. Een opsteker is dan dat metaaldwerg Tata Corus wil overnemen.
Gelukkig wilden de beleggers ook weer eens concreet bezig zijn waardoor de bouwaandelen stegen ook al was het langzaam en marginaal. Grontmij en Arcadis toonden eenzelfde lijn.
Baggeraar Boskalis profiteerde nog het meeste dankzij een order die werd binnengehaald. Dat is nog eens wat anders dan 20 jaar geleden toen de baggeraar last had van Oost-Duitse staatsbaggeraars die voor ramsjprijzen de markt versjteerden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels