nieuws

Betaalbaar alternatief voor Zuiderzeelijn

bouwbreed

De aanleg van een hoge snelheidsvariant van de Zuiderzeelijn past binnen het gereserveerde budget van 3,85 miljard euro. Dat concludeert de Stuurgroep Zuiderzeelijn op basis van onderzoeken die de afgelopen maanden zijn uitgevoerd naar een variant met een ontwerpsnelheid van 250 kilometer per uur.

Afgelopen zomer stemde minister Peijs (verkeer) onder druk van de Tweede Kamer in met een nieuw onderzoek naar een goedkopere variant waarvan de resultaten gisteren bekend zijn gemaakt. Het parlement wil straks kiezen uit deze variant of een alternatief pakket van andere maatregelen voor stimulering van de Noordelijke provincies.
Deze hsl kost 3,3 miljard euro om aan te leggen plus nog een half miljard euro extra voor beheer en onderhoud. Dat is ruim 1 miljard euro goedkoper dan de varianten die het ministerie tot nog toe hadden doorgerekend. Daarom verdienen de resultaten, volgens de voorzitter van de werkgroep, Hans Alders, een planstudie.

Tijdwinst

“We hebben vooral gelet op functionaliteit. Dit ontwerp sluit straks naadloos aan op de hsl-zuid en boekt forse tijdwinst”, licht hij toe. De verwachting is dat de rit tussen Schiphol en Groningen nog maar 84 minuten duurt, tegen 147 minuten nu. De trein rijdt twee keer per uur tussen de stations Assen, Groningen, Heerenveen, Lelystad, Almere CS, Duivendrecht, Amsterdam WTC en Schiphol.
Alders geeft toe dat er nog flink wat onzekerheden in de berekeningen zitten, maar ze zijn wel doorgerekend volgens precies dezelfde systematiek als de eerdere varianten. Volgens Alders is de besparing van 1 miljard euro vooral te danken aan de lage ontwerpsnelheid. “Daardoor hoeft niet het hele tracé op een dure betonnen baan. Dat heeft ProRail voor ons bekeken.” Ook de kostenbatenanalyse van deze variant valt een stuk positiever uit dan de eerdere varanten.
Alders hoopt dat de Zuiderzeelijn straks onderdeel wordt van de formatie. In het alternatieve pakket van het ministerie van Economische Zaken ziet hij namelijk geen eerlijk alternatief. “Het lijkt verdacht veel op een sigaar uit eigen doos. De wegenprojecten waaronder de zuidelijke ringweg Assen-Groningen kunnen prima uit het reguliere MIT worden betaald. De kennisprojecten komen in aanmerking voor het FES-fonds.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels