nieuws

Bakzeil

bouwbreed

Verkeersminister Peijs haalde vrijdag bakzeil in de ministerraad. Haar collega Zalm van financiën hield zijn poot stijf en blokkeerde een beslissing over de verbreding van de Gaasperdammerweg. Het resultaat is dat de files tussen Almere, Amsterdam en Schiphol voorlopig blijven. Voor de korte termijn wordt wel gekeken naar verbreding van de A6, A1 en A10-Oost. Bij elkaar kost dat ruim 1 miljard euro. De overige 3 miljard blijven voorlopig op de plank liggen. Dit keer gooit niet de luchtkwaliteit roet in het eten. Evenmin is er gebrek aan draagvlak of geld en er is zelfs een meerderheid in de Tweede Kamer.Nu blokkeert één minister een megaproject waardoor een structurele oplossing ver weg is. Boze tongen beweren dat het een wraakactie is omdat Amsterdam zijn aandelen Schiphol niet wil verkopen. Hoe dan ook, het kabinet toont ten aanzien van nieuwe infrastructuur maar weinig besluitvaardigheid. Peijs heeft eruit gehaald wat er in zat, maar de oogst blijkt schamel. Het megaproject zal onderdeel vormen van de formatieonderhandelingen van het nieuwe kabinet. Frustratie in politiek Den Haag, Almere, het bedrijfsleven en de vele duizenden automobilisten die dagelijks in de file staan. Volgens Peijs is verbreding van de andere snelwegen hoe dan ook eerst nodig voordat de Gaasperdammerweg op de schop kan zonder een nieuw infarct te creëren. Ze belooft de omwonenden geen verkeersriool voor de deur, maar een goed ingepaste weg.

Verkeersminister Peijs haalde vrijdag bakzeil in de ministerraad. Haar collega Zalm van financiën hield zijn poot stijf en blokkeerde een beslissing over de verbreding van de Gaasperdammerweg. Het resultaat is dat de files tussen Almere, Amsterdam en Schiphol voorlopig blijven. Voor de korte termijn wordt wel gekeken naar verbreding van de A6, A1 en A10-Oost. Bij elkaar kost dat ruim 1 miljard euro. De overige 3 miljard blijven voorlopig op de plank liggen. Dit keer gooit niet de luchtkwaliteit roet in het eten. Evenmin is er gebrek aan draagvlak of geld en er is zelfs een meerderheid in de Tweede Kamer.Nu blokkeert één minister een megaproject waardoor een structurele oplossing ver weg is. Boze tongen beweren dat het een wraakactie is omdat Amsterdam zijn aandelen Schiphol niet wil verkopen. Hoe dan ook, het kabinet toont ten aanzien van nieuwe infrastructuur maar weinig besluitvaardigheid. Peijs heeft eruit gehaald wat er in zat, maar de oogst blijkt schamel. Het megaproject zal onderdeel vormen van de formatieonderhandelingen van het nieuwe kabinet. Frustratie in politiek Den Haag, Almere, het bedrijfsleven en de vele duizenden automobilisten die dagelijks in de file staan. Volgens Peijs is verbreding van de andere snelwegen hoe dan ook eerst nodig voordat de Gaasperdammerweg op de schop kan zonder een nieuw infarct te creëren. Ze belooft de omwonenden geen verkeersriool voor de deur, maar een goed ingepaste weg.
Frustrerend genoeg is ook de verbrede Gaasperdammerweg op termijn geen oplossing voor de files. Alleen een tweede verbinding richting Amsterdam biedt echt soelaas. Nu de tunnel langs het Naardermeer is afgeschoten, resteert alleen een brug over het IJmeer nog. Eigenlijk was die bedoeld voor openbaar vervoer maar daar zal nu een weg naast moeten. Die beslissing is op zijn vroegst pas in 2010 aan de orde. Hopelijk is het dan regerende kabinet besluitvaardig genoeg om voor de volgende verkiezingen de knoop wel door te hakken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels