nieuws

Winkelbranche kampt met een tekort aan toplocaties

bouwbreed

amsterdam – De winkelbranche heeft een gebrek aan hoogwaardige verkooppunten. Dat constateert vastgoedspecialist DTZ Zadelhoff.

In 2005 daalde de opname van winkelvastgoed met 20 procent tot 550.000 vierkante meter. De transacties keerden daarmee terug tot het niveau van eind jaren negentig.

DTZ Zadelhoff schrijft de daling van de opname in belangrijke mate toe aan het lagere aantal in aanbouwzijnde winkelcentra. “Omdat de nieuwbouw daalt, kan de aanhoudende vraag naar winkelruimte niet worden geëffectueerd”, klinkt het vanuit Amsterdam. Een rem zet bovendien het afnemende aantal faillissementen.

Het aanbod van winkelruimte nam in 2005 voor het vijfde achtereenvolgende jaar toe. Oorzaak is de forse bouwproductie eind vorige eeuw. Succesvolle winkeliers besloten daarop te verhuizen naar betere locaties en lieten hun minder courante panden achter. De toename van het aanbod bedroeg vorig jaar 5,5 procent. Gekozen kan worden uit 850.000 vierkante meter beschikbare winkelruimte.

De verruiming van het aanbod komt het sterkst tot uiting in de aanloopstraten en verouderde winkelcentra. Kleinschalige meubelboulevards raken eveneens uit de gratie.

De opname komt vooral voor rekening van enkele snel uitbreidende grote filiaalbedrijven. Kruidvat, ICI Paris en Blokker zijn voorbeelden van namen die oprukken in het straatbeeld. Ook de modewinkels van Vero Moda, Mexx en Esprit vertonen groei. Teruggekeerd aan het front is de sector telecommunicatie. Aanbieders van telefoniediensten als Vodafone, Orange en T-Mobile openen in hoog tempo hun centra. KPN breidt snel uit door onder andere de overname van 60 panden die in gebruik waren bij fotoketen Kral.

DTZ Zadelhoff noemt opvallend de opkomst van de internationale ketens. MediaMarkt, Hennes & Mauritz en Zara zijn binnen slechts enkele jaren vertrouwde gezichten geworden.

De winkelruimte die in A1-gebieden vrijkomt wordt doorgaans snel door de markt opgenomen. Dikwijls tegen hogere prijzen. DTZ Zadelhoff trekt daaruit de conclusie dat de vraag naar toplocaties onverminderd hoog is. Ook in winkelstraten van het tweede niveau is de vraag alleszins redelijk. De locaties met de status A-2 profiteren van het geringe aanbod in de beste straten van de steden. De leegstand in de Nederlandse winkelmarkt bedraagt 7 procent.

De duurste winkelstraat van Nederland is sinds jaar en dag de Amsterdamse Kalverstraat. Huurprijzen worden betaald van tussen de 1250 en 1650 euro per vierkante meter. De Kleine Straat in Maastricht is met 1300 tot 1350 euro per meter nauwelijks goedkoper. De Rotterdamse Lijnbaan – Nederlandse derde winkelstraat – kent in prijzen een variatie van 600 tot 1250 euro per meter.

Internationaal is de Kalverstraat nog steeds een relatief goedkope toplocatie. In de Ierse hoofdstad Dublin wordt grif 6000 euro betaald voor de beste winkelmeters. In Parijs en Londen kosten de duurste meters 4600 euro per jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels