nieuws

Verkeersleiders weg bij spoorbeheerder

bouwbreed

utrecht – Spoorbeheerder ProRail moet bezuinigen. De komende drie jaar verdwijnen bij de verkeersleiding op het spoor zeventig van de in totaal 580 banen. Het gaat dan niet alleen om mensen die het treinverkeer regelen, maar ook om onder meer brugwachters.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft ProRail opgedragen in de kosten te snijden, zei een woordvoerder van het staatsbedrijf gisteren. ProRail verwacht de reorganisatie door natuurlijk verloop op te kunnen vangen.

ProRail is bij andere onderdelen juist op zoek naar personeel. Zo is er vraag naar veiligheidsspecialisten, die het spoor na ongevallen of werkzaamheden inspecteren en vrijgeven voor treinverkeer. Ook wordt er extra geïnvesteerd in het bestrijden van terrorisme en er komt een bureau dat de punctualiteit van de treinen gaat onderzoeken.

Per saldo verdwijnen er echter in de hele ProRail-organisatie arbeidsplaatsen. De woordvoerder kon niet zeggen hoeveel. “Het zijn er niet veel. Het gaat in ieder geval niet om honderden banen.”

Volgens de spoorbeheerder neemt de werkdruk van de treindienstleiders niet toe door de reorganisatie. De verkeersleiders mogen bijvoorbeeld minder aan projecten deelnemen en opleidingen vinden voortaan op de werkplek plaats. Uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat bleek vorig jaar dat tweederde van de treindienstleiders kampt met een hoge werkdruk, maar dit had tot dan toe niet geleid tot onveilige situaties. Minister Peijs van Verkeer heeft ProRail opgeroepen dit knelpunt aan te pakken.

De inspectie ziet twee belangrijke oorzaken voor de problemen. Treindienstleiders worden tijdens storingen, als zij het druk hebben, door velen gebeld voor informatie. Als tweede oorzaak noemt de inspectie de onbetrouwbaarheid van het telecommunicatiesysteem Telerail of GSMR.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels