nieuws

Rondje Randstad: een uitvinding van politici

bouwbreed

“Het probleem met openbaar vervoer is, dat de verschillende schaalniveaus door elkaar heen lopen”, zegt vervoersdeskundige ir.B. Egeter van TNO Mobiliteit en Logistiek. “Bovendien hebben we in de Randstad te maken met een gebied dat geen eenheid is, want vier grote gemeenten, vier regio�s en vier provincies bemoeien zich ermee. Eigenlijk zou de centrale overheid […]

“Het probleem met openbaar vervoer is, dat de verschillende schaalniveaus door elkaar heen lopen”, zegt vervoersdeskundige ir.B. Egeter van TNO Mobiliteit en Logistiek. “Bovendien hebben we in de Randstad te maken met een gebied dat geen eenheid is, want vier grote gemeenten, vier regio�s en vier provincies bemoeien zich ermee. Eigenlijk zou de centrale overheid moeten zeggen: zo gaan we het doen. Maar dat zit niet in onze cultuur”.

“Op Randstad-schaal heb je zwaarder en sneller materieel nodig, van sprinterachtige treinen tot hogesnelheidslijnen en magneetzweefbaan. Een lightrail zal nooit van Amsterdam naar Rotterdam rijden. In rurale gebieden kan je toe met lichter, goedkoper materieel, die de plattelandsboemels vervangen. In stedelijke gebieden is de metro of de tram het aangewezen voertuig. En soms wordt een tram een metro en andersom. Als in Rotterdam de metro uit de tunnel komt en gelijkvloers rijdt, gaat de pantograaf omhoog en is het oneens een tram.”

Egeter trekt de wenkbrauwen op als het Rondje Randstad ter sprake komt: “Een uitvinding van politici”, zegt hij. “Van alle ov-lijnen gaat 90 procent gewoon van A naar B en terug. Wat heeft het voor zin om rond te rijden? In Zoetermeer is de zogenoemde krakeling een beperking gebleken, zoals nu bij de toekomstige uitbreiding. Een trein, lightrail, metro of tram moet gewoon van A naar B en wil je ergens anders naartoe, dan is overstappen onvermijdelijk. De frequentie is belangrijker dan de richting.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels