nieuws

Peijs naar Engeland voor lesje beprijzing

bouwbreed

den haag – Minister Peijs (verkeer) steekt maandag haar licht op in Londen op het gebied van beprijzing. Haar belangstelling gaat uit naar de heffing om de binnenstad in te rijden, maar ook naar tolwegen als de M6. Nog dit jaar kiest zij Nederlandse locaties waar mag worden geëxperimenteerd met tol.

Wie per auto de stad Londen wil inrijden, moet fors betalen. Na aanvankelijke protesten is bijna iedereen positief, omdat Londen nu weer per auto bereikbaar is.

In Engeland is ook ruime ervaring met tolwegen en bruggen. De doorgaande route M6 is inmiddels tolweg en dat geldt ook voor The Skye Bridge. In 2003 waren 451 overheidsprojecten in aanbouw gefinancierd met privaat geld. Het is overigens niet de bedoeling om in Nederland zover te gaan en Rijkswaterstaat te privatiseren, maar de top van het ministerie is van plan veel te leren van de Britten. Het ministerie bestudeert daarnaast allerlei andere tolprojecten zoals in Oostenrijk en Frankrijk.

Vooruitlopend op de invoering van de beprijzing in 2012, worden vier tot vijf proefprojecten geselecteerd. Deze fileknelpunten worden versneld aangepakt, via dbfm-contracten. Daarbij krijgt de opdrachtnemer het recht om na oplevering de versnellingskosten te innen bij de automobilisten die gebruik maken van de infrastructuur. Als eerste komen de ring Utrecht, A8/A9, Merwedebrug (A27), A2 Maasbracht-Geleen en de doortrekking van de A15 in aanmerking als voor toltrajecten.

Minister Peijs reist mee met directeur-generaal B. Keijts die afspraken maakt met de Britse Rijkswaterstaat. Keijts heeft al van de Britten geleerd dat bij de dbfm-projecten de M van maintenance/onderhoud niet te lang moet duren. “De eerste contracten daar gingen uit van 30 tot 50 jaar en houden op geen enkele manier rekening met wegaanpassingen. Voor een spitsstrook moet het contract worden opengebroken en niemand weet hoe het moet met verkeersmanagment”, weet Keijts.

Ook het idee voor de �steward� op de weg is gepikt, biecht Keijts op. “Bij ons heet dat weginspecteur. Zij helpen bij aanrijdingen maar ook bij het voorkomen van files.” Nederland kan veel leren op het gebied van contractvorming en pps, maar de Britten willen meer weten van verkeersmanagement en spitsstroken.

De topambtenaar is vooral onder de indruk van de zakelijke manier van werken van marktpartij Atkins en de Highways Agency. “Als je bij zo�n vergadering zit, merk je betrokkenheid, gretigheid om te leren van de kritiek van de opdrachtgever om een volgend contract binnen te halen. Heel anders dan in Nederland.”

Keijts vindt dat de Nederlandse aannemers daar nog veel van kunnen leren. De �contractor� in Engeland moet veel meer doen dan “wat asfalt smeren”. Volgens Keijts is de Nederlandse politiek nog lang niet rijp voor vergaande privatisering van Rijkswaterstaat of wegen. “Maar we kunnen als overheidsorganisatie ook al veel leren van de zakelijke manier van werken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels