nieuws

Baggeraars maken zich op voor hausse

bouwbreed

den haag – De wereldbaggeraars maken zich op voor een hausse in werken over de hele wereld. De orders stromen binnen en naarstig wordt gezocht naar capaciteitsuitbreiding.

De wereldeconomie draait goed, de vraag naar energie neemt toe en de angst na de aanslagen in New York op 11 september 2001 zijn weggeëbd. Kortom, alle voorwaarden voor toenemende vraag naar havens en landaanwinning overal in de wereld zijn vervuld. De �drivers� voor meer werk in de bagger staan op fel groen.

De vier wereldbaggeraars, Boskalis, Van Oord, Jan de Nul en Deme merken dat ook. Afgelopen najaar werden al miljardencontracten binnengehaald in de golfregio. Palm 3 in Dubai ging naar Van Oord die daarmee dan al een leuke hopperbezetting heeft gedurende acht jaar, een LNG-terminal werd binnengefietst door Boskalis en Jan de Nul die daarmee juist snijkopzuigers aan het werk kunnen houden. En Deme pakte in de afgelopen maanden niet minder dan acht werken in Spanje.

Verder wacht nog steeds de landaanwinning in Singapore op hervatting als er eenmaal zandconcessies worden afgegeven door Maleisië en/of Indonesië. En in India is onlangs aangegeven dat de komende zes jaar voor 18 miljard aan de havens gesleuteld gaat worden. En wie weet, komt ook Maasvlakte 2 ook binnenkort af. De eerste fase van de tender is inmiddels gestart.

De Belgische Deme-Groep waarin Dredging International en De Cloedt de baggeraars zijn, heeft dan ook vlak na de jaarwisseling twee nieuwe hopperzuigers besteld bij IHC Holland in Kinderdijk. Het gaat om een schip met een beuninhoud van 11.650 kuub en een iets kleinere met 9.000 kuub. Het bedrijf is verder dringend op zoek naar 150 man op kantoor en nog eens 65 tot 70 man maritiem personeel en werktuigkundigen.

�Time to market�

Bij Boskalis denkt men nog na. Begin december heeft topman Rob van Gelder in deze krant al gezegd te overwegen vervangingsinvesteringen naar voren te willen halen. Daar staat echter tegenover dat de tijd voor investeringen niet best is. De staalprijzen liggen hoog en de werven zijn redelijk bezet. Daardoor wordt de �time to market� van nieuwe schepen lang.

Een oplossing zou ook kunnen zijn schepen te verlengen. Daarbij gaat het dan uiteraard om sleephopperzuigers waarvan de beun vergroot wordt. Naarmate zand voor landaanwinning verder weggehaald moet worden, werkt een grotere beun mee aan kostenefficiëntie naast de uitbreiding van de capaciteit.

Bij Van Oord blijft het voorlopig nog even stil. Na de overname van Ballast Ham Dredging zit de baggeraar met schulden die nog moeten worden afgelost. Ook de aandeelhouders willen nog wel wat centen zien. Dat is ook een reden waarom Van Oord blij is met het langlopende werk in Dubai. Dat is goed voor de cashflow. Daardoor kan met iets minder winst worden volstaan.

Bij Jan de Nul is de laatste vijf jaar al enorm aan vlootuitbreiding gedaan. Met een schip als de Vasco da Gama heeft De Nul al de grootste hopper in huis. En met de JFJ de Nul de zwaarste cutter met een totaal geïnstalleerd vermogen van meer dan 27.000 kW.

De nieuwe Olympische periode zoals Van Gelder dat uitdrukt, komt eraan. De baggeraars kijken ernaar uit.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels