nieuws

Hoogkraan verkort legtijd dakpannen

bouwbreed Premium

– Nelskamp levert zijn dakpannen direct op het dak af en zegt de opdrachtgever daarmee tevens een forse tijdsbesparing te bezorgen. De dakpannenfabrikant vroeg zijn logistieke partner Grolleman Transport uit Wijhe daarvoor een vrachtwagen uit te rusten met een hoogkraan; een groot uitgevallen autolaadkraan.

Nelskamp zet de hoogkraan in voor leveringen vanaf 1500 dakpannen. De fabrikant uit het Duitse Schermbeck levert zijn dakpakken franco op de locatie. De besteller betaalt alleen de draaiuren van de kraan, legt adviseur van producent Harold Kock uit. Het tarief is gebaseerd op dat voor bouwkranen. En omdat de kraan op de vrachtwagen is gemonteerd vervallen de kosten voor de aan- en afvoer van het hijsgereedschap. De ‘kraanwagen’ lost op de bouwplaats eventueel andere vrachtwagens met dakpannen. Op ene vrachtwagen passen 4000 dakpannen,
Grolleman bespreekt met de afnemer of de dakpannen op het dak worden uitgezet of meteen worden gelegd. De kraan brengt telkens twee pakketten naar een hoogte tot 28 meter. De kraan zet de pannen op aluminium lorries waarvan er twee met de hoogkraan meekomen. Deze bokken passen op daken met een helling van 15 tot 50 graden, zegt Johan Horst van de transporteur.
Spoorbaan
D e daklorrie haakt met drie brede wielen achter de panlatten en rijdt er als op een spoorbaan over heen. Dat kan echter alleen op ongespijkerde pannenlatten, legt Horst uit.
De hoogkraan vermindert de fysieke belasting voor de dakdekker; die hoeft de dakpannen nog maar één keer vast te pakken. De uitvoerder hoeft geen rekening te houden met de tussentijdse opslag en de plaats van een daklift of een bouwkraan. Een dak is daarmee sneller gedekt terwijl ook de kosten inzichtelijker worden; de aanvoer, (de)montage en afvoer van het materieel worden niet altijd in de calculatie verrekend, weet Kock. En omdat de hoogkraan de kans op breuk vermindert nemen tevens de kosten voor nalevering van hele dakpannen af.
Nelskamp biedt de hoogkraan aan voor al zijn dakpanmodellen. Het hijsgereedschap levert volgens Kock het meeste voordeel op bij de sneldekkers en de grotere keramische dakpannen.
Bereikbaarheid noemt hij een andere reden om de hoogkraan te bestellen. De kraan reikt over de nok heen; de klem lost via de lier de pakketten.
A utolaadkraan
In Duitsland rijden voor Nelskamp inmiddels zes vrachtwagens met een hoogkraan. Voor Nederland vroeg de dakpannenfabrikant huistransporteur Grolleman een vrachtwagen uit te rusten met dit hijsgereedschap.
Dat werd een autolaadkraan van het Deense HMF.
De hefcapaciteit van dit type 2823K6 bedraagt 24,3 ton/meter. De lengte van de giek komt op 16,9 meter. De hulpgiek biedt een vlucht van 11,3 meter. De totale gieklengte reikt tot 28,2 meter waarna de kraan nog 250 kilo heft.

Reageer op dit artikel