nieuws

Hoge boetes schokken wegenbouw

bouwbreed Premium

– De Europese Commissie heeft vijf Nederlandse wegenbouwers een boete opgelegd van in totaal 75 miljoen euro voor deelname aan het bitumenkartel. De bedrijven zijn verbijsterd over de hoogte van de straf en tekenen vrijwel zeker beroep aan.

Volgens de commissie maakten ondernemingen van Ballast Nedam, BAM, Volker Wessels, Heijmans en Dura Vermeer tussen 1994 en 2002 prijsafspraken over wegenbouwbitumen. Dat gebeurde tijdens het zogenoemde bitumenoverleg, waarbij ook leveranciers als Shell, BP, Esha en Total aanwezig waren. De overleggen leidden in Nederland tot torenhoge prijzen voor bitumen. Kleinere wegenbouwers, die geen lid waren van het kartel, betaalden bovendien fors meer dan de karteldeelnemers.
De Europese Commissie legde, na bijna vier jaar onderzoek, BAM een boete op van 20,7 miljoen. Heij­mans moet ruim 17 miljoen euro betalen, Ballast Nedam 4,6 miljoen en Dura Vermeer 5,4 miljoen. Volker Wessels kreeg met een boete van ruim 27 miljoen echter euro de hoogste straf. Volgens de Europese Commissie was dochterbedrijf KWS dan ook “kopstuk en aanstichter van het kartel”. Bovendien dwarsboomde de wegenbouwer het onderzoek door inspecteurs de toegang tot het bedrijf te weigeren. De boeteregen is bij betrokken ondernemingen ingeslagen als een bom. Geen van hen had verwacht dat de boetes zo hoog zouden uitvallen. Heijmans liet in een eerste reactie weten de boete “buitenproportioneel” te vinden, “omdat deze in geen verhouding staat tot de betrokken omzet en de reeds door de NMa opgelegde boetes in de bouwzaak.” De Brabantse bouwer heeft inmiddels een voorziening getroffen van 9 miljoen euro omdat een eerdere voorziening niet genoeg bleek. De aannemer heeft de winstverwachting naar beneden toe bijgesteld. Ballast Nedam maakte gisteren onmiddellijk bekend dat het besluit zal worden aangevochten. Het bouwbedrijf zei geschokt te zijn door de opgelegde sanctie.
“De Commissie heeft zich in het geval van Ballast Nedam op onjuiste en onvolledige informatie gebaseerd. Bovendien heeft zij de rol van Ballast Nedam onjuist geïnterpreteerd en deze schromelijk overdreven. Het totale volume bitumen dat Ballast Nedam in de bewuste periode jaarlijks inkocht was met 1 tot 2 miljoen euro gering.”
Beroep
Ook Volker Wessels laat het er niet bijzitten en zal in beroep gaan, liet het bedrijf weten. BAM overweegt hetzelfde te doen. Invloed op de eerder afgegeven winstverwachting heeft de boete niet, aldus Nederlands grootste aannemingsconcern. Dura Vermeer kon nog geen commentaar geven.
Behalve de vijf afnemers werden ook leveranciers van bitumen beboet. Shell, die volgens de commissie net als KWS een leidende rol speelde, moet 108 miljoen euro neertellen. Verder werden Total (20,2 miljoen), Kuwait Petroleum (16,6), Nynäs (13,5), Wintershall (11,6) Esha (11,5) en Klöckner Bitumen (10) werden bestraft.
BP, die in 2002 de onregelmatigheden in de bitumensector bij de commissie aankaartte, bleef gevrijwaard van een boete.

Reageer op dit artikel