nieuws

Aluminium geluidsscherm heeft meerdere functies

bouwbreed

Het spoortraject tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal wordt afgeschermd met een innovatief geluidsscherm van aluminium. De voorziening is zo ontworpen dat het ook als hekafscheiding functioneert.

Het eerste proefscherm van 8 meter lang en 6 meter hoog werd onlangs ten doop gehouden. Hoofdaannemer Holland Scherm begint volgende maand met de montage van het scherm, dat in opdracht van ProRail wordt geproduceerd door Van Campen Aluminium Productie in Lelystad.
“Voor dit project hebben we een speciaal paneel ontwikkeld, het zogeheten Gutbond soundstop panel”, aldus algemeen directeur Joop van Campen. Het paneel is 5 millimeter dik en gemaakt van een composiet dat het geluid reduceert; de geluidsisolatie is 30 dB(A) voor railverkeer. De panelen zijn uitvoering getest bij TNO in Delft en voldoen aan alle gestelde eisen met betrekking tot geluid, brandwerendheid en (weers)bestendigheid. Daarnaast bestaat de hele draagconstructie uit een combinatie van aluminium profielen, waardoor een heel element van 4 meter lang en 6 meter hoog geprefabriceerd wordt aangeleverd en geen montage op de werkplaats plaatsvindt.” Van Campen levert voor de spoorverdubbeling Vleuten in totaal ongeveer 24.000 vierkante meter volledig geprefabriceerde aluminium geluidsscherm.
De voorziening was aanvankelijk ontworpen in staal, maar in de aanbestedingsfase kwam Van Campen met een aanbieding in aluminium.
Het zijn alle factoren samen die uiteindelijk de doorslag gaven. Zo is aluminium veel lichter en daarmee beter te hanteren. Het hoeft niet thermisch te worden verzinkt, het poedercoaten gaat veel sneller en door de zeer ver doorgevoerde prefabricage van het scherm, wordt de montagetijd aanzienlijk verkort.
Peter van Campen, directeur productie: “Het innovatieve van dit scherm is het gebruik van de modernste materialen in combinatie met een aluminium constructie, waardoor diverse functies konden worden geïntegreerd. Omdat het geprefabriceerd wordt geleverd, is het snel te plaatsen. Dat bespaart opdrachtgever ProRail ettelijke honderdduizenden euro’s aan kosten.”
Transparantie
Het geluidsscherm is opgebouwd uit driedubbel gelaagd glas en aluminium. Opvallend in het ontwerp is het roosterprofiel, dat zowel in de benedenbak als in de bovenbouw heel nadrukkelijk aanwezig is. Het scherm is een ontwerp van architect Nienke van de Lune en Eric Kool, senior adviseur constructieve ontwerpen bij Movares, het vroegere Holland Railconsult. Van de Lune: “De gemeente Utrecht, medeopdrachtgever van het scherm, wilde aanvankelijk een glazen geluidsscherm om zoveel mogelijk transparantie te waarborgen voor de omgeving. Mijn bezwaar was echter dat een glazen geluidsscherm al na één jaar helemaal is bekladderd met graffiti. Terwijl het mijn idee was, juist een duurzaam scherm te ontwerpen. Een dergelijk geluidsscherm gaat ongeveer 50 jaar mee en moet er ook na 20 of 30 jaar mooi strak uitzien, vandaar mijn keuze voor de roosters. Tevens kun je de roosters fraai met groen bekleden, waardoor een mooie natuurlijke wand ontstaat.”
Licht
De roosters in het bovenste deel zorgen tevens voor een bijzondere werking van het licht waardoor het geen kilometerslang saai scherm is. Waar de bovenbouw van glas is, wordt de benedenbak een dichte bak met reliëfplaten. Deze bak wordt doorgezet langs het volledige 25 kilometer lange traject en loopt als één strakke lijn langs de volledige spoorbaan, ook daar waar de route wordt onderbroken door de drie stations. Het geïntegreerde scherm is zo ontworpen, dat het zowel de functie van geluidsscherm als van hekafscheiding vervult. “Normaal worden hekafscheidingen ver van het spoor gezet. Om echter zoveel mogelijk openbaar groen te behouden, wilden we het hek kort op het talud van de spoorbaan zetten”, aldus Van de Lune. Het scherm, dat op het hoogste punt 3,5 meter is, varieert in hoogte. Op enkele delen in het traject wordt volstaan met een hekwerk, dat wordt uitgevoerd in dezelfde architectuur als het scherm.

Reageer op dit artikel