nieuws

Cv-ketel stoort communicatie luchtvaart en havenbedrijf

bouwbreed Premium

DEN HAAG – Een cv-ketel van Vaillant stoort televisie en communicatiekanalen in gebruik bij luchtvaart en havenbedrijf. Dat heeft het agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken ontdekt. Vaillant heeft de ketel aangepast en past reeds uitgeleverde exemplaren aan.

DEN HAAG – Een cv-ketel van Vaillant stoort televisie en communicatiekanalen in gebruik bij luchtvaart en havenbedrijf. Dat heeft het agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken ontdekt. Vaillant heeft de ketel aangepast en past reeds uitgeleverde exemplaren aan.

De boosdoener is een printplaatje dat is toegepast in twee typen hoogrendementsketels voor de consumentenmarkt. Volgens algemeen directeur J.W. Mantel van Vaillant is de bewuste print voorafgaand aan de lancering uitvoerig getest op mogelijk storende invloeden op andere apparaten en communicatiekanalen. Overigens is dat verplicht voor alle elektronische producten.

Maar toen de nieuwe ketels (VHR 18-22-3C en VHR 24-28-3C) in productie werden genomen, leverde de toeleverancier een iets aangepast printplaatje voor de besturing aan. Dat veroorzaakte storingen op televisiekanaal Nederland 2 en op radiokanalen bij de luchtvaart. De problemen deden zich voor tot een straal van 1,5 kilometer rondom de ketels.

Gevaarlijke situaties hebben zich geen moment voorgedaan, verzekert Mantel. De gestoorde kanalen waren in gebruik bij grondpersoneel en niet bij de vliegers of de luchtverkeersleiding. Bovendien werd de communicatie niet onmogelijk maar zat er een hinderlijke tik op de lijn.

Printplaatje

Bovendien deden de problemen zich volgens Vaillant alleen voor als de ketel werd gebruikt met een zogenaamde OpenTherm kamerthermostaat die verbonden is met een lange kabel. Die kabel gaat als antenne werken voor het signaal dat het bewuste printplaatje afgeeft. Thermostaten van Vaillant zelf maken gebruik van een ander protocol en kennen het probleem volgens Mantel niet.

Vaillant is al in mei door het agentschap Telecom op de hoogte gebracht van de problemen. Telecom ontving in totaal zo�n zestig klachten die na uitpeilen door de meetwagens bleken terug te voeren op de cv-ketels.

De paar duizend ketels die tussen februari en mei van dit jaar zijn geplaatst, worden momenteel via de installatiebedrijven opgespoord en door Vaillant voorzien van een nieuwe printplaat. Met de fabrikant van de printplaat zal algemeen directeur Mantel nog eens een hartig woordje spreken.

Reageer op dit artikel