nieuws

Shanghai is brandpunt van vooruitgang

bouwbreed Premium

eindhoven – Met een enorme economische boom, een indrukwekkende stedelijke ontwikkeling en een bouwtempo waar je U tegen zegt, is China het land waar de wereld met ingehouden adem naar kijkt. Reden voor architectenbureau Inbo om eens te gaan bekijken hoe de Chinezen omgaan met het fenomeen stedenbouw.

Want in China gaat het de komende jaren gebeuren, weet architect Aron Bogers: niet alleen economisch, maar ook stedenbouwkundig gezien. “En in een tempo dat in Nederland van z�n leven niet mogelijk is”, zegt Bogers met ontzag in zijn stem. “In Sjanghai moeten in 2020 duizenden kilometers metrospoor aangelegd zijn. Als je ziet hoe lang wij bezig zijn met de Noord-Zuidlijn, één simpel lijntje�”

Met de snelheid waarmee de stad nu aan het bouwen is, gaan die metrolijnen er ook echt voor die tijd komen, is de overtuiging van Bogers. Snelheid is alles in China en is ook het beeld dat bij hem en de 79 collega�s met wie hij in november vorig jaar de reis maakte, voornamelijk is blijven hangen. Het duurde dan ook even voordat hij alle indrukken had verwerkt.

“Shanghai is echt het brandpunt van de vooruitgang. Het is een stad met 16 miljoen inwoners, en rondom Shanghai worden in recordtempo ook nog eens miljoenensteden gebouwd. Een dergelijk bouwtempo zou in Nederland onmogelijk zijn vanwege alle regels en procedures. De heersende Communistische Partij kan daar haar eigen gang gaan zonder met wie dan ook rekening te houden.”

Waar Bogers en zijn collega�s het meest van onder de indruk zijn, is de manier waarop vooral Shanghai verandert. “Het is fascinerend om te zien hoe de stad ingericht wordt voor de stromen mensen die van de stad naar het platteland verhuizen. Heel interessant, omdat het voor ons als architectenbureau niet altijd meer alleen gaat om het ontwerpen van een brug of kantoor. Culturele en sociale aspecten komen steeds vaker om de hoek kijken, bijvoorbeeld bij de herstructurering van steden. In China spelen dat soort processen zich af in overtreffende trap.”

Aan de manier waarop Chinezen een nieuwe woonwijk maken, kunnen Nederlandse Vinex-bouwers nog een puntje zuigen, meent Bogers. “In China wordt een wijk pas opgeleverd als hij hélemaal af is, inclusief volgroeide bomen die daar worden geplant. In een Nederlandse Vinex-wijk lopen de bewoners eerst drie jaar door de bagger.

Ook gaan Chinezen veel minder krampachtig om met de openbare inrichting van een drukke stad. Als hier de luchtkwaliteit in gevaar komt, gaan we auto�s weghouden uit de stad. Daar planten ze bomen om de lucht schoner te maken.” Viaducten zijn ook een verhaal apart, gaat Bogers verder. “In Shanghai heb ik viaducten gezien vergeleken waarbij het Prins Clausplein een lachertje is. Ze bouwen tien wegen boven elkaar, maar daaronder ligt een prachtig park waar mensen Tai Chi beoefenen. Ongelooflijk.”

Tegenover de opvallende handelsgeest en werklust van de Chinezen staat ook het feit dat per jaar honderden bouwvakkers omkomen tijdens het werk, weet Bogers. “De werkomstandigheden zijn gruwelijk. Bouwvakkers slapen in tenten op de bouwplaats en werken tegen een hongerloontje.”

De snelheid waarmee het land zich omhoog werkt, heeft dan ook zeker een keerzijde, beseft Bogers. “Maar dat China een heel belangrijke speler gaat worden in de wereld, is mij wel duidelijk. Ik weet zeker dat er binnenkort nog meer bouwwerken vanuit de ruimte te zien te zijn, in plaats van alleen de Chinese Muur. China kent gewoon geen beperkingen.”

Reageer op dit artikel