nieuws

Pandora in Blijdorp

bouwbreed Premium

rotterdam – De 68 meter lange tunnelboormachine van de RandstadRail staat deze maand in volle lengte in het ondergrondse station Blijdorp op 18 meter diepte. Boor Pandora groef zich eind juni de bouwput van 120 bij 20 meter in en blijft daar nu voor onderhoud.

Als alle snijtanden zijn vervangen en de leidingen zijn gesmeerd, kan aannemerscombinatie Saturn (Dura Vermeer Groep NV en Ed. Züblin AG) begin augustus weer aan de slag om de laatste kilometer naar het Centraal Station te boren.

De 2,4 kilometer lange tunnel, die de Hofpleinlijn en het Rotterdamse metronet moet gaan verbinden, bestaat uit twee enkelsporige tunnelbuizen met een diameter van 6,5 meter. De afgelopen 7 maanden boorde Pandora de eerste 1400 meter van de westelijke tunnelbuis onder Rotterdam, voor het eerst in Nederland onder stedelijk gebied.

“Elke week worden de omliggende huizen ingemeten, om te controleren op verzakkingen”, zegt Douwe Folkerts, omgevingsmanager van projectbureau RandstadRail. “Tot nu toe gaat alles goed.”

De binnenkort te kruisen fundering van het riool op de Stadhoudersweg zorgde wel voor problemen. Folkerts: “We wilden de houten palen trekken, zodat ze niet verstrikt zouden raken in het boorschild. Maar dat lukte niet doordat ze waren gebroken. De aannemer heeft de palen daarom met grout ingekapseld, zodat de boor er, als het goed is, straks probleemloos doorheen kan boren.”

Naar verwachting komt de boor eind oktober aan in de ontvangstkuip bij CS. Daar demonteert Saturn de boor om hem in delen te vervoeren naar de startschacht bij het Sint Franciscus Gasthuis. De overtocht duurt zo�n drie maanden, zodat Pandora pas eind januari 2007 aan de tweede buis kan beginnen. Vanaf najaar 2008 rijdt de nieuwe lightrail tussen Den Haag en Rotterdam via de nieuw geboorde tunnel.

Reageer op dit artikel