nieuws

Omstreden sporen over Dak van de Wereld

bouwbreed Premium

beijing – De hoogste spoorlijn ter wereld, over het plateau van Tibet, is open. Dit nieuwe Chinese megaproject geeft verdere glans aan de opstomende economische wereldmacht, maar de spoorverbinding staat net als andere enorme Chinese projecten bloot aan veel kritiek. De machthebbers in Beijing willen van geen tegenstand weten. Zij roemen vooral de indrukwekkende staaltjes van de Chinese ingenieurs.

De aanleg van de 1142 kilometer lange spoorverbinding tussen de Tibetaanse hoofdstad Lhasa en de stad Golmud in de provincie Qinghai, is een prestatie van formaat. Treinreizigers verblijven meer dan 960 kilometer lang op een hoogte van meer dan 4000 meter. Het hoogste punt bevindt zich op 5076 meter boven de zeespiegel. Tanggula op 5068 meter is nu �s werelds hoogte spoorwegstation.

De 20.000 bouwvakkers, vaak voorzien van zuurstofflessen, boorden tunnels dwars door permanent bevroren ijsplaten en legden het onwillige staal op ijzige toendra�s. In totaal verrezen er dertig stations. De totale kosten van het project beliepen circa 2,8 miljard euro en zoals bij vele grote Chinese bouwprojecten zijn de arbeiders ruim op tijd klaar.

Door de aanleg is het nu mogelijk om binnen 48 uur van Peking naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa (4064 kilometer) te reizen. Het goedkoopste kaartje kost ongeveer 36 euro; daarvoor zit de reiziger twee dagen pijnlijk op een plank. Luxueus sporen kan voor een krappe 120 euro. De verwachting is dat honderdduizenden Chinese en buitenlandse toeristen zich voor de unieke trip zullen melden.

Volgens Chinese media hebben de luxe compartimenten extra zuurstofvoorzieningen om hoogteziekten te voorkomen. Er is ook medisch personeel aan boord. Wie deze week een kaartje kocht in Peking, moest een verklaring tekenen waarin hij of zij verzekerde gezond genoeg te zijn voor de treinreis op duizelingwekkende hoogte.

De spoorlijn is voor de tegenstanders een dieptepunt. Vooral Tibetanen die na de Chinese bezetting van Tibet in 1959 naar India vluchtten, schreeuwen moord en brand. Zij reppen van een �demografische agressie� omdat Tibet in hun visie nu overspoeld dreigt te worden door nog meer etnische Chinezen, die de Tibetanen nog verder in het nauw zullen drijven.

De tienduizenden Tibetanen in ballingschap hebben volgens Indiase kranten al de vrees uitgesproken dat Peking met de omstreden trein miljoenen Chinezen zal aanvoeren, die definitief een einde zullen maken aan de Tibetaanse boeddhistische cultuur. Peking, formeel atheïstisch, ziet dat helemaal anders. De communistische staatsleiding beschouwt de spoorverbinding juist als een uitgelezen mogelijkheid om de Tibetaanse cultuur te promoten ten gunste van de regionale welvaart.

Een andere groep critici bestaat uit nationale en internationale milieubeschermers. Zij vrezen het ergste voor het fragiele ecosysteem nu de stalen constructie is aangelegd en honderdduizenden vervuilende en onvoorzichtige bezoekers zal aantrekken. (anp)

Reageer op dit artikel