nieuws

Ingrijpen in planning wegwerk onnodig

bouwbreed Premium

den haag – De onderhoudspiek aan de snelwegen veroorzaakt veel extra files. Door wegwerk aan de Hagesteinse brug, de Heinenoordtunnel en de A13 staat het verkeer dagelijks stil. Rijkswaterstaat is echter niet van plan in te grijpen op de lopende planning en ziet de ergste opstoppingen al wegebben. “Het is even wennen.”

Begin vorige week kreeg projectleider Olaf van Duin het voor zijn kiezen. Vooral het werk aan de Hagesteinse brug veroorzaakte maandag en dinsdag enorme files. “Woensdag waren de files zelfs korter dan gebruikelijk en de laatste dagen zie je de intensiteit normaliseren.” Hij heeft voor Rijkswaterstaat de onderhoudspiek gepland en houdt de uitvoering in de gaten. De grootste piek van zestig grote wegwerken tegelijk, staat de komende weken nog voor de deur.

Van Duin verwacht niet dat files zijn planning in de war schoppen. Door wegwerkzaamheden namen de files in het eerste kwartaal toe met 1 procent extra toe. Het tweede kwartaal was dat iets meer, maar de projectleider wil dat eerst de Tweede Kamer op de hoogte is voordat hij dat percentage bekend wil maken. In elk geval is de grens van 6 procent extra door wegwerk nog lang niet in zicht. Met het parlement is afgesproken dat Rijkswaterstaat ingrijpt als de wegwerkzaamheden meer dan 11 procent van het totaal aantal files veroorzaakt.

Specialistisch

“Bij de A27 hadden we geen keus”, zegt Van Duin. “Het wegdek was van de brug verwijderd, dus zelfs al hadden we gewild dan was opengooien geen optie.” Strukton Betonbouw voorziet het brugdek van een nieuwe laag hogesterkte beton. Een specialistisch werk dat slechts enkele aannemers in Nederland kunnen klaren.

Van Duin geeft toe dat Rijkswaterstaat zoveel files in de eerste week niet had verwacht, want er was al speciaal gewacht tot de schoolvakanties in het Zuiden waren begonnen. Het stelt hem gerust dat de files de afgelopen dagen al sterk verminderden en hij verwacht ook de komende vier weken geen grote problemen meer.

“Blijkbaar heb je af en toe een dergelijk hype nodig om iedereen met de neus op de feiten te drukken. Na twee dagen zie je dat mensen op zoek gaan naar alternatieven en het punt mijden.” De capaciteit van de website van A naar Beter is inmiddels opgevoerd naar 10.000 bezoekers per dag.

De volledige afsluiting van een tunnelbuis van de Heinenoordtunnel leidt eveneens tot dagelijkse files, maar binnen grenzen die Van Duin aanvaardbaar vindt. “Reizigers kunnen voordelig en snel met de bus en we hebben als alternatief de Kiltunnel gratis opengesteld.” Ook daar wordt het wegdek aangepakt in combinatie met schoonmaak- en andere werkzaamheden.

Behalve de Heinenoordtunnel worden in de weekeinden rijbanen van de A13 en A44 volledig afgesloten. “Waar het kan, sluiten we volledig af, want dat is relatief veilig en snel. Het is echter maar beperkt mogelijk om rijbanen helemaal af te sluiten, want het is uiteraard niet de bedoeling om heel Nederland vast te zetten.”

Reageer op dit artikel