nieuws

Verfmarkt groeit komende jaren met bijna zes procent

bouwbreed Premium

arnhem – De omvang van de wereldwijde verfmarkt zal tot 2010 groeien met bijna 6 procent per jaar. Met name in Oost-Europa, Turkije, Mexico en China zal de afzet van verf en industriële coatings snel toenemen.

Dat blijkt uit een gisteren verschenen onderzoeksrapport, opgesteld in opdracht van Akzo Nobel. Het bedrijf is wereldwijd marktleider in verf.

Hoewel het chemieconcern opdrachtgever is van het onderzoek, dat werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Euromonitor, hanteert het zelf een conservatiever groeivooruitzicht. Akzo sluit zich aan bij de heersende verwachting in de markt, deze ligt op circa 3 procent volumegroei per jaar.

Het bedrijf heeft een marktaandeel van 8 tot 9 procent. Vorig jaar zette de verfdivisie van het concern uit Arnhem, inclusief overnames, in totaal 5,8 miljard euro om. De totale omvang van de wereldverfhandel kwam uit op 85,7 miljard dollar.

De kansen voor verfproducenten als Akzo liggen in Oost-Europa, Latijns-Amerika en Azië. De West-Europese verfmarkt zit namelijk al lang in de verdrukking. De prijzenslag bij winkelketens drukt de marges en de concurrentie is enorm, constateren de onderzoekers. Zweden en Spanje sprongen er de afgelopen jaren uit. De toegenomen nieuwbouw in Spanje stuwde de verfverkoop en in Zweden groeide de verkoop via bouwmarkten. De West-Europese markt zal in de periode 2005 tot 2010 met 13,3 procent in waarde groeien.

De echte groei komt uit het oosten van het continent. Voor Oost-Europa voorzien de marktonderzoekers in diezelfde periode een groei van maar liefst 68 procent. De regio profiteert sterk, net als Azië, van de verplaatsing van fabrieken. Zo reizen de fabrikanten van autolak hun Duitse en Italiaanse afnemers achterna naar Polen en Hongarije.

De lage arbeidskosten in Oost-Europa trekt daarnaast producenten van houten meubels en verpakkingsmaterialen. Consumenten in het voormalige Oostblok kopen meer verf, onder meer via de sterk uitbreidende doe-het-zelf-ketens.

Scherpe groei

Hoewel Turkije niet meer als opkomende markt wordt gezien, rekenen de onderzoekers hier toch op een scherpe groei. De bouw, scheepsbouw en luchtvaart profiteren van de aantrekkende economie en het groeiende toerisme. Hierdoor groeit de markt tot 2010 met 16 procent.

Op het Noord-Amerikaanse continent wordt de verfverkoop gedreven door de nieuwbouw van woningen. De groei wordt tot 2010 geschat op bijna 19 procent, waarvan het grootste deel in de grootste verfmarkt ter wereld, de Verenigde Staten (2005: 18,8 miljard dollar).

Grootste afzetmarkt

Maar de afzet in Mexico groeit sterker, naar verwachting de komende vier jaar met gemiddeld 10 procent per jaar. Daarmee overschaduwt het Latijns-Amerikaanse land binnenkort de VS als grootste afzetmarkt. Er wordt met name expansie verwacht in de automobielindustrie, die deels is verplaatst naar het lagelonenland. Ook hier volgt de verfproductie de afnemers.

De Amerikaanse verffabrieken vinden ook steeds meer hun weg naar China, na de VS de grootste verfmarkt ter wereld (2005: 7,3 miljard dollar). Tussen 2001 en 2005 groeide de markt met 92 procent in waarde. Tot 2010 komt daar naar verwachting nog eens 63 procent bij. (anp)

Reageer op dit artikel