nieuws

Rijkswaterstaat doet proef met oprolbaar asfalt op A35

bouwbreed Premium

DELFT – De modulaire asfaltweg is klaar voor het echte werk. Rijkswaterstaat laat Dura Vermeer en Intron een proefstuk van 500 meter lengte op de A35 bij Hengelo aanleggen. De klus wordt in de laatste week van juni geklaard.

Dura Vermeer en Intron legden in 2001 langs de A50 een parkeerplaats aan van 150 meter met geprefabriceerd asfalt dat van een haspel werd uitgerold. Uit experimenteel onderzoek blijkt nu dat het innovatieve product kan worden toegepast op de (snel)weg. De meest opzienbarende wijziging ten opzichte van vijf jaar geleden is dat het wegdek wordt versmolten met de dragerlaag door middel van inductie. In 2001 gebruikte Dura Vermeer nog magnetrons. Het is onbekend waarom de aannemer deze methode heeft verlaten. Rijkswaterstaat en de aannemers hebben afgesproken om eind juni met exacte technische gegevens over het Hengelose project naar buiten te treden.

Het wegdek wordt op het fabrieksterrein van Dura Vermeer in Rijssen gemaakt, waarna het dek op maat wordt uitgezaagd. Vervolgens wordt het wegdek op een grote haspel gewikkeld. Om het asfalt oprolbaar te maken, wordt gebruik gemaakt van verfijnde bitumen waaraan elastomeren zijn toegevoegd. Vervolgens gaat het geheel op transport naar de A35 bij Hengelo waarna het wegdek wordt uitgerold. De dragerlaag in 2001 was een 4 millimeter dikke laag van bitumen, versterkt met een dun polyester vlies. Die combinatie blijkt voldoende sterk en ontvankelijk voor elektromagnetische golven. Het is niet duidelijk of deze samenstelling is veranderd.

Ook is nog niet bekend met welke snelheid het wegdek op de A35 wordt gelegd. Dura Vermeer beweerde vijf jaar geleden dat 300 meter per uur haalbaar zou zijn. Groot voordeel is volgens Rijkswaterstaat dat de modulaire asfaltwegen in de winter kunnen worden gelegd. Dat is nu nog vaak een probleem. Vorst en regen blijven echter taboe bij de verwerking. Voor Rijkswaterstaat wordt het proefstuk in Hengelo een test om erachter te komen hoe het asfalt zich onder winterse omstandigheden houdt en hoe de waterdoorlatendheid verloopt. Rijkswaterstaat gaat ervan uit dat de asfaltweg makkelijker verwijderbaar is voor onderhoud en daarna weer kan worden aangelegd.

Reageer op dit artikel