nieuws

Poolse overheid trekt concessie snelweg voor deel in

bouwbreed Premium

warschau – De Poolse overheid heeft de concessie ingetrokken voor de aanleg van een deel van de autosnelweg A1. Het gaat om het deel tussen Torun en het noordelijker gelegen Gdansk.

De Poolse regering heeft aangekondigd dat de weg nog steeds volgens planning voor 2010 gereed zal zijn. Het ministerie van transport heeft het besluit genomen vanwege de hoge kosten die met de overeenkomst gemoeid waren. “Volgens het contract met de Gdansk Transport Company (GTC) zouden de kosten van het aanleggen van de snelweg oplopen tot 7 miljoen euro per kilometer. Als de overheid zelf de weg aan zou leggen zouden de kosten tussen de 5 en de 6 miljoen euro per kilometer bedragen”, aldus onderdirecteur Jastrzebski van het Poolse directoraat van de wegen en snelwegen (GDDKiA) op een persconferentie vorige week. Volgens dit instituut zal de overheid moeten rekenen op zo�n 2,5 miljoen euro aan schadevergoeding van GTC. Dit bedrijf heeft inmiddels aangekondigd naar de rechter te stappen en een schadevergoeding te eisen die tientallen malen hoger ligt.

Eerder bekritiseerde de hoogste controlekamer NIK in een rapport al de afgifte van de concessie aan GTC. Zo duurden de onderhandelingen veel te lang (zeven jaar) en ontbraken er in het contract essentiële gegevens over de kosten van de aanleg.

Behalve de A1 onderzoekt de Poolse regering of ook de concessie voor een gedeelte van de A2 tussen Warschau en Berlijn kan worden herzien. Verder heeft de controlekamer NIK de regering vorige week geadviseerd de concessie voor de aanleg van een deel van de A4 in te trekken. Het gaat om een stuk snelweg dat was aangelegd door het bedrijf Stalexport Autostrada Malopolska (SAM), waarvan onder meer de viaducten gebreken vertoonden. SAM werkt inmiddels aan een raming van de schadevergoeding die ze van de Poolse regering zal eisen.

De Poolse regering heeft inmiddels aangekondigd de snelwegen niet meer met publiek private constructies te financieren. Onder de vorige regering zijn veel van dergelijke contracten afgesloten die niet goed waren uitonderhandeld. Volgens analisten zal dit echter niet zo�n vaart lopen. “Die uitspraak is een signaal dat de regering zich in de toekomst niet zo makkelijk meer op zal stellen. Maar ik vrees dat er aan veel contracten niets meer is te doen”, aldus analist Winek van de BGZ-bank. Volgens de plannen van de huidige regering Marcinkiewicz wordt er tussen 2007 en 2009 voor 38 miljard euro aan wegen aangelegd. In de periode tussen 2010 en 2013 zal dat bedrag oplopen tot 51 miljard euro.

Reageer op dit artikel