nieuws

Een halve eeuw voorgeschiedenis van zeven kilometer snelweg

bouwbreed Premium

Het heeft een halve eeuw geduurd, maar nu lijkt het er echt van te komen: de aanleg van de A4 Midden-Delfland. De voorgeschiedenis in vogelvlucht: 1953 – Voor het eerst duikt een “rijksweg bewesten Delft” op in een ambtelijke nota. Milieuliefhebbers zien de weg niet zitten, aangezien deze dwars door het fraaie polderlandschap en een […]

Het heeft een halve eeuw geduurd, maar nu lijkt het er echt van te komen: de aanleg van de A4 Midden-Delfland. De voorgeschiedenis in vogelvlucht:

1953 – Voor het eerst duikt een “rijksweg bewesten Delft” op in een ambtelijke nota. Milieuliefhebbers zien de weg niet zitten, aangezien deze dwars door het fraaie polderlandschap en een natuurgebied tussen Delft en Vlaardingen/Schiedam zal lopen.

1976 – De Tweede Kamer stemt tegen de aanleg van de snelweg. Het dijklichaam, waar de snelweg op moet komen te liggen, is ondertussen al wel aangelegd. Schiedam ontpopt zich als geharnast tegenstander van de snelweg.

1985 – de Tweede Kamer gaat alsnog akkoord met de aanleg van het ontbrekende stuk A4. Schiedam blijft dwarsliggen.

2001 – Verkeersgedeputeerde Marnix Norder van Zuid-Holland komt met een nieuw plan om de A4 door te trekken. Zijn plan voor een halfverdiept aangelegde snelweg, met ruimte voor natuurontwikkeling en recreatievoorzieningen kan rekenen op veel steun.

2003 – Het project loopt vast op de financiering. Het budget, dan 475 miljoen euro, blijkt niet toereikend om alle partijen tevreden te stellen.

mei 2006 – Verkeersminister Peijs kondigt aan voor de zomer definitief de knoop te hakken over de manier waarop de A4 Midden-Delfland wordt aangelegd, desnoods zonder de steun van de betrokken gemeenten.

juni 2006 – Minister Peijs is bereid nog eens 70 miljoen euro uit te trekken voor natuur en geluidsvoorzieningen onder de voorwaarde dat de gemeenten hun handtekening onder het convenant zetten.

Reageer op dit artikel