nieuws

Creatief analytisch denkvermogen gewild in de bouw

bouwbreed Premium

delft – Ben Bruens is studieadviseur aan de Technische Universiteit Delft. In zijn beroep begeleidt hij de studenten bouwkunde, die later op diverse vakgebieden binnen de bouw aan de slag kunnen. “Als je je master hebt behaald, zijn de kansen op een interessante baan momenteel groot.”

De studie Bouwkunde aan de universiteit is een populaire opleiding. Per jaar stromen ongeveer vierhonderd studenten in en studeren er driehonderd af. Ook vanuit het buitenland neemt de populariteit van de opleiding toe, met name vanwege de vier masters.

De opleiding, die de student voorbereidt op een baan in de bouw, is vooral populair onder hbo-studenten bouwkunde die willen doorstromen naar de universiteit. De vakgebieden waar de studenten terechtkomen variëren erg, afhankelijk van de specialisatie die is gekozen. Bruens: “De bouwwereld, de arbeidsmarkt waar onze studenten terechtkomen, is een ruim begrip. Afhankelijk van de afstudeerrichting die is gekozen komen de studenten op een bepaalde plek terecht. Enkele mogelijke plekken waar de studenten terecht kunnen komen variëren van ingenieursbureaus, architecten- of ontwerpbureaus, de toeleveringsindustrie, bouwconstructiebedrijven, aannemingsbedrijven, projectontwikkeling, bouwondernemingen of woningcorporaties. Heel divers dus. Ze bekleden dan functies als architect, ondernemer, constructeur of adviseur.”

Raakvlakken

De mastervarianten waaruit de studenten bouwkunde kunnen kiezen zijn vier verschillende: Architecture, Urbanism, Building Technology en Real Estate & Housing. Bruens: “Het meest populair is de afstudeerrichting Architecture. Bouwkunde is een technische, creatieve opleiding die raakvlakken heeft met maatschappelijke vraagstukken op het terrein van het bouwen en de gebouwde omgeving. De studenten moeten beschikken over een brede maatschappelijke én culturele belangstelling, en ruimtelijk inzicht hebben. Binnen de studie wordt veel aandacht besteed aan maatschappelijke ontwikkelingen, omdat we van mening zijn dat die niet los te zien zijn van bouwkunde, bouwen en vormgeven aan Nederland. Studenten werken gedurende hun opleiding in groepen aan een ontwerpopgave, het leren ontwerpen staat in de opleiding centraal.”

Waar volgens Bruens ook veel aandacht aan wordt besteed is de aansluiting van de opleiding op de arbeidsmarkt. “Concrete cijfers heb ik er niet van, maar we letten zeker op de beroepseisen en de competentie-eisen bij het invullen van de opleiding. Bovendien hebben we veel overleg met relevante maatschappelijke partners.”

Volgens Bruens zijn de kansen op de arbeidsmarkt voor de studenten zeer gunstig. “De vraag overtreft vaak het aanbod. De perspectieven blijven, rekening houdend met de economische ontwikkelingen en schommelingen, vrij gunstig voor de studenten de komende jaren. Zeker als universitair afgestudeerde bouwkundige heb je een voordeel: onze studenten hebben namelijk geleerd om op een wetenschappelijke manier te leren denken, problemen te analyseren en methodisch naar een inventieve oplossing te zoeken. Eigenlijk zou de afstudeersnelheid en daardoor een snellere instroom op de arbeidsmarkt voor verbetering vatbaar zijn.”

Reageer op dit artikel