nieuws

Chinese graver moet het vooral van prijs hebben

bouwbreed Premium

greup – Vanuit het onder de rook van Rotterdam gelegen Greup bestormt de Chinese graafmachinefabrikant Yuchai de Nederlandse markt. Directeur Bert de Heus van importeur De Heus en Zonen wil in Nederland over twee jaar één op de tien minigravers leveren.

Als nieuw merk op de markt moet De Heus het niet alleen tegen andere fabrikanten opnemen. Vanuit het noorden van het land, het Friese Oudehaske om precies te zijn, bestookt de handelsonderneming Hansetech onder leiding van Pieter Klimp klanten ook met Yuchai-machines.

Maar waar De Heus een contract heeft met de fabrikant zelf, doet Klimp zaken met zijn Duitse branchegenoot.

Op de Technische Kontakt Dagen die onlangs in Amsterdam plaatsvonden, dreef de discussie over wie zich de echte vertegenwoordiger van Yuchai mag noemen op de spits. De TKD-organisatie stelt per fabrikant één stand ter beschikking. Eén van de twee Yuchai-vertegenwoordigers moest dus afhaken. De Heus won de discussie en kreeg zijn plek op de TKD. De Heus: “Wij hebben een contract met de fabrikant en wij zijn de importeur van Yuchai.”

Het meningsverschil tussen de twee vertegenwoordigers is nog niet uit de wereld. “Ik heb Klimp aangeboden dat hij het Noorden doet. Maar dat wilde hij niet”, vertelt De Heus over een poging van zijn kant de zaak in der minne te schikken.

De Yuchai mag gebouwd worden in China, de belangrijkste onderdelen komen uit het buitenland. “Wij zijn momenteel het meest actief met de Yuchai 15-7, een minigraver van 1,5 ton. En die heeft een Amerikaanse dieselmotor”, vertelt De Heus over zijn belangrijkste product. Naast de aandrijving zijn ook de pompen en hydraulische installaties van buitenlandse makelij. “Veel onderdelen mogen uit het buitenland komen, niet alles aan de Yuchai is Chinees.”

De komende jaren zet De Heus vooral in op de markt voor minigravers. “Daar worden er jaarlijks zo�n 1800 van verkocht. Als we daar over twee jaar 10 procent van hebben, dan hebben we het goed gedaan”, schat importeur De Heus zijn kansen in. Daarbij moet de Yuchai het vooral van de prijs hebben die algauw een kwart lager ligt dan bij machines van westerse eersteklas fabrikanten als Volvo. Zo kost de Yuchai 15-7 op de website van de importeur in de goedkoopste uitvoering 16.000 euro.

Machines die zwaarder wegen dan 4 ton wil De Heus in een later stadium introduceren. “Voor ons is dat nog een hele onbekende en nieuwe markt. Daar gaan we ons nog in verdiepen”, vertelt de importeur die vooral actief is in de landbouw.

De machines van Yuchai rolden in het voorjaar van 2004 op de Bauma-beurs in München voor het eerst de Europese markt op. Voor het einde van het jaar haalde de fabrikant de CE-markering binnen waarmee de Chinezen zichzelf een toegangskaart tot Europa verschaften.

Anton van Loon van de BMWT, de belangenorganisatie van graafmachine- en heftruckfabrikanten, laat weten dat Yuchai de eerste Chinese fabrikant is die structureel is vertegenwoordigd op de Nederlandse markt. De nieuwe marktpartij is nog geen lid van de BMWT. “Een merk moet zich eerst bewijzen. Ben je één jaar in Nederland actief, dan kun je je bij ons aansluiten.”

De entree van een Chinese graafmachinefabrikant is voor Van Loon niet bepaald een bijzondere gebeurtenis. “We hebben de Japanners, Koreanen en Taiwanezen al gehad. Nu komen de Chinezen”, relativeert hij de primeur. De concurrentieslag wordt volgens Van Loon vooral op de dienstverlening geleverd. “Wil je echt voet aan de grond krijgen op een nieuwe markt dan moeten onderdelen direct beschikbaar zijn en de reparatie van een kapotte machine mag niet langer dan één dag duren.”

�Niet alles aan de Yuchai-machine

is Chinees�

Reageer op dit artikel