nieuws

Proef met betonnen damwand in dijk

bouwbreed Premium

lekkerkerk – Een betonnen damwand gaat mogelijk de dijk langs de Lek versterken. Het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard test deze week of de spanwand een goedkoper en duurzamer alternatief is voor staal.

Over een lengte van 30 meter brengt het hoogheemraadschap in de voet van de dijk in Lekkerkerk zowel tien stalen als tien betonnen planken aan. De damwanden worden op verschillende manieren ingebracht, zoals duwen, trillen en in combinatie met voorboren, naheien of fluïderen.

Het hoogheemraadschap voert de komende jaren twee grote dijkversterkingen uit langs de Lek, beide met een lengte van 5 kilometer. In 1999 bleek uit een vijfjaarlijkse toetsing namelijk dat de dijk ter hoogte van de gemeente Nederlek niet meer aan de eisen voldeed. Bij hoogwater kan de grond achter de dijk losraken van de diepere ondergrond, waardoor de dijk zal afschuiven. Voor traditionele oplossingen, zoals het aanbrengen van binnenbermen of het naar buiten leggen van de dijk, is in Lekkerkerk geen ruimte. Het hoogheemraadschap wil daarom met een damwand in de dijk het afschuifvlak tegenhouden.

Voor de twee dijkversterkingen zou in totaal 28.000 ton staal nodig zijn. Vanwege de hoge staalprijs zoekt het hoogheemraadschap naar een alternatief voor de traditionele stalen damwand. De betonnen damwand is in theorie goedkoper te produceren en roest bovendien niet weg in de veengrond. De stalen profielen moeten om die reden namelijk ook nog 5 millimeter extra dikte krijgen.

De voorgespannen damwand van hogesterkte vezelversterkt zelfverdichtend beton (HSVVZVB) is een vinding van de TU Delft en betonproducent Spanbeton. Met normaal beton zouden de damwandplanken zo�n 15 centimeter dik moeten zijn om dezelfde sterkte te hebben als een stalen profiel van 2 centimeter. Maar door de toepassing van een betonsterkte van B120 heeft de HSVVZVB-spanwand maar een dikte van 45 millimeter bij het lijf en 50 millimeter bij de flenzen. Het is daardoor in theorie mogelijk ze in een dijk aan te brengen. “Wij willen met de proef zien of dat ook inderdaad goed gaat op de betreffende locatie met bebouwing in de directe omgeving”, aldus Yvo de Zwart, projectleider van het hoogheemraadschap.

Naast de betonnen damwand doet het hoogheemraadschap ook een proef met korte stalen damwanden. Die zullen niet tot aan het maaiveld reiken, maar van 9 tot 18 meter onder het maaiveld zitten, precies in het afschuifvlak. GeoDelft onderzoekt daarnaast of het staal echt wel zo corrosiegevoelig is, dat een extra dikte van 5 millimeter nodig is. De eerste resultaten daarvan zijn positief.

De betonnen damwandplanken liggen klaar om in de grond te worden gebracht. Foto: Ton Borsboom

Reageer op dit artikel