nieuws

A2-alliantie is contractprimeur voor Nederland

bouwbreed Premium

nieuwegein – Een klein stukje A2 komt als allereerste alliantiecontract van het Rijk op de Nederlandse markt. Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met uitvoering van twee keer vijf rijstroken tussen Amsterdam en Utrecht. De bijzondere samenwerkingvorm tussen bouwers en Rijkswaterstaat is een van de vijf deelcontracten waarin het 1,2 miljard kostende project is opgedeeld.

Projectmanager Lex Dekker van Rijkswaterstaat Utrecht heeft er alle vertrouwen in dat de A2 tussen Holendrecht en Oudenrijn in 2010 is uitgevoerd in twee keer vijf rijstroken. De nieuwe A2 wordt namelijk voor het merendeel deel naast de huidige snelweg aangelegd.

De bouw kan daardoor lange tijd vooruit zonder het verkeer op de snelweg te storen. “Achteraf is dat ons grote geluk. We zijn heel blij met de keus die destijds is gemaakt om de verbreding op een nieuw grondlichaam te bouwen in plaats van tegen de bestaande weg aan”, licht Dekker toe. Een grondruil met de gemeente Utrecht maakte het mogelijk de weg enkele meters tot 200 meter te verschuiven ten opzichte van de huidige weg. Ten noorden van Maarssen bieden weilanden de ruimte. Daardoor is ook relatief makkelijk te garanderen dat gedurende de bouw steeds twee keer drie rijstroken beschikbaar blijven.

Dekker heeft zijn handen vol aan de voorbereiding van het megaproject. Al drie jaar is Rijkswaterstaat bezig met het aanbrengen van zandlichamen. Slimme besparingen in het voortraject, zoals een korte periode tussen gunning en uitvoering in combinatie met technische innovaties als verticale drainage, moeten flinke tijdwinst opleveren. In 2010 zullen al twee keer vijf rijstroken beschikbaar zijn. De definitieve oplevering van het project is in 2012/2013 gepland.

De meerkosten van 35 miljoen euro verwacht Dekker via aanbestedingsmeevallers binnen zijn eigen budget op te vangen. Hij hoeft bij de uitvoering geen rekening te houden met het heffen van tol.  

Rijkswaterstaat knipt de 29 kilometer weg in vijf deelcontracten. Een deel van de aanbestedingen loopt al en Dekker verwacht de eerste gunning na de zomer. Vooral het alliantiecontract valt op naast de twee design & construct- en twee traditionele RAW-contracten. Het gaat slechts om 1,7 kilometer snelweg, maar wel met negen viaducten waaronder de afslag centrum Utrecht waarbij ook de complete rotonde Hooggelegen wordt aangepakt. De weg sluit aan op de overkapping over de snelweg tussen Leidsche Rijn en de binnenstad.

Waardse Alliantie

Het wordt het allereerste alliantiecontract dat voor het Rijk op de Nederlandse markt komt. Het succes van de Waardse Alliantie bij de Betuweroute heeft de aandacht van Rijkswaterstaat getrokken.

De keus is op dat deel van de A2 gevallen, omdat “het logistiek een zeer ingewikkeld stukje werk is”. De nieuwe contractvorm kost Dekker veel voorbereidingstijd en uitzoekwerk, omdat er nog weinig ervaring mee is. Dekker gaat via de zogenoemde concurrentiegerichte dialoog op zoek naar een geschikte bouwpartner. Deze combinatie in de aanbesteding is een Nederlandse primeur. Achterliggende gedachte is een apart alliantiebureau op te tuigen waarin Rijkswaterstaat nauw samenwerkt met de aannemer. Zowel grote als middelgrote bouwers komen daarvoor in aanmerking. “We zijn op zoek naar een betrouwbare partner waarmee het klikt.”

De maximumsnelheid op het traject, dat geluidsarm asfalt krijgt, wordt overigens vanwege de luchtkwaliteit beperkt van 120 naar 100 kilometer per uur.

De A2 bij Abcoude nu (links) en in 2010.

Reageer op dit artikel